Hopp til innhold

Slik skal dieseltyvene tas

Lastebileierne har utviklet en tyverialarm som skal avsløre plagsomme dieseltyver.

Lastebileierne har utviklet en tyverialarm som skal avsløre plagsomme dieseltyver.

Geir Birkheim, som er produktsjef i sikkerhetsselskapet G4S, har vært med å lage et nytt alarmsystem som skal avsløre dieseltyver.

Tyver som forsyner seg av diesel har lenge vært et problem for tungtransportbransjen.

I en undersøkelse sier 64 prosent av medlemmene i Norges Lastebileierforbund at de har opplevd dieseltyveri.

Geir A. Mo

Geir A. Mo er administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund

Foto: NRK

– Dette er et alvorlig problem for våre medlemsbedrifter som opplever å bli frastjålet sin diesel og får stoppet sin virksomhet, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-forbund.

– Mafiavirksomhet

Tyveriene foregår ved at kriminelle tapper drivstoff fra lastebiler over i sine egne varebiler som er utstyrt med svære tanker. Både han og politiet tror det er organisert av kriminelle.

– Det er litt vill vest der ute. Det er mafiavirksomhet på veiene våre, og det må noen gjøre noe med, sier Mo.

Tall fra Politidirektoratet viser at 97 prosent av anmeldelser for dieseltyveri fra tungtransportbransjen ble henlagt i fjor. Nå har Norges Lastebileier-forbund tatt saken i egne hender.

Utstyrt med sensorer

Med hjelp av sikkerhetsselskapene G4S og IDTec, har de utarbeidet et alarmsystem som både skal være enkelt og effektivt.

Alarmsystemet er utstyrt med sensorer som varsler sjåføren og en vaktsentral dersom noen nærmer seg tanken på nattestid.

– I tillegg til dieseltanksensoren, har vi laget en innbruddsdetektor, kollisjonsdetektor og en nødknapp for sjåføren. Dette vil ivareta sjåførens sikkerhet på landeveien, sier produktsjef i G4S, Geir Birkheim.