Slik kan Maud-museet i Asker bli

To arkitektfirmaer har de siste ukene jobbet på spreng med å lage hver sin prosjektskisse med hvordan de synes «Maud» bør vises frem i Vollen.


Forsalg til Maud-museet

Det er arkitektfirmaene Snøhetta og Jarmund/Vigsnæs som har fått det ærefulle oppdraget med å tegne forslag til Maud-museet i Vollen.

Foto: Snøhetta og Jarmund/Vigsnæs

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Vraket av Roald Amundsens skute "Maud" skal hentes tilbake til Norge fra Nordvestpassasjen, og et museum planlegges i Vollen i Asker.

– Begge arkitektbyråene har gjort en formidabel innsats på rekordtid, sier Jan Wanggaard som er leid inn for å få hentet restene av skuta hjem.

Hva syns du om forslagene? Diskuter nederst i artikkelen!

Det er arkitektfirmaene Snøhetta og Jarmund/Vigsnæs som har fått det ærefulle oppdraget med å tegne forslag til Maud-museet i Vollen.

– Forslagene var etter min mening innovative og spennende med svært ulike tolkninger av oppgaven og forslag til løsning. Fra det ekstremt transparente til det ytterst beskyttende. Helt og holdent i Amundsens ånd. Vågalt og grensesprengende, sier Wanggaard.

Artikkelen fortsetter under bildet

Maud-museet (Snøhettas forslag)

Snøhetta sitt forslag innebærer en kunstig øy formet som et isskjær.

Foto: Snøhetta

Stiller ut forslagene

Når vinneren kåres er foreløpig usikkert.

– Det er ikke fastsatt noen dato for avgjørelse. Vi er selvfølgelig spente på folks reaksjon, spesielt blant naboene i Vollen, men også fra det brede lag i folket, sier Wanggaard.

Begge forslagene vil bli stilt ut for publikum i Galleri Maud som vil bli åpnet i Smuget i Asker sentrum omtrent en uke etter påske.

Her skal prosjektet ha sitt hovedkontor som vil være åpent for publikum gjennom hele perioden frem til den endelige museumsåpning noen år frem i tid.

Artikkelen fortsetter under bildet

Maud-museet (Jarmund/Vigsnæs forslag)

Jarmund/Vigsnæs vil løfte båten opp av vannet og plassere den i et glasshus på påler som er formet som en todelt isblokk.

Foto: Jarmund / Vigsnæs AS Arkitekter

Ekspedisjonen- en fiasko

Roald Amundsen skulle la seg fryse inn i arktisk is, og drive over nordpolpunktet, men prosjektet mislyktes. Selv om ekspedisjonen førte til verdifulle vitenskaplige målinger, ble den sett på som en fiasko.

Amundsen gikk konkurs og båten ble overtatt av kanadiske kreditorer, før den sank i fortøyningene på grunt vann noen år senere.

Der har den ligget i 80 år, men restene av skroget er fremdels delvis intakt. På grunn av det kalde vannet har ikke trevirket råtnet bort.

"Maud" med sine 120 fot ble bygget hos båtbygger Chr. Jensen i Vollen i 1917. Det lille tettstedet i Asker har lange tradisjoner for båtbygging.

– Skuta er et høydepunkt for norsk båtbyggerkunst, mener Wanggaard.

Første forsøk strandet

Dette er ikke første gang man forsøker å hente "Maud" hjem til Norge.

I 1990 strandet et forsøk på å hente vraket tilbake til Norge. Mange hadde ulike meninger om hvor båten skulle plasseres og om man skulle forsøke å bygge den opp igjen. Dessuten protesterte krefter i lokalsamfunnet Cambridge Bay, der vraket ligger, fordi de mente båten var et viktig minnesmerke for dem.

Kanadiske myndigheter ga imidlertid eksportlisens, og eierskapet ble overdratt til Asker kommune i 1990.

Dersom ny eksportlisens innvilges er det ingen alvorlige hindrer i veien for at dette lar seg gjennomføre.

Det er private investorer som vil betale for å hente båten tilbake fra Nordvestpassasjen i Canada, der den ligger nedsunket.

Skipet "Maud"

'Maud' ligger på grunn utenfor Cambridge Bay i Nordvestpassasjen

Foto: Ansgar Walk

Les flere nyheter fra Oslo og Akershus.