Hopp til innhold

Sender kriseteam til barneskole

Ansatte og elever får ekstra hjelp etter knivepisode på Oslo-skole. Barnepsykolog oppfordrer skolen til å gi barna nok informasjon til at ikke de begynner å spekulere.

Politi foran Brynseng skole

TRUET MED KNIV: En elev ved skolen fant en kniv på et kjøkken, og truet med den. Politiet fikk etter hvert kontroll på den unge gutten.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

– Det aller viktigste for barna er at de får god informasjon, av rolige og trygge voksne, sier psykolog Atle Dyregrov.

Han snakker om elevene ved Brynseng skole i Oslo, der fire ansatte tirsdag ble truet med kniv av en ung elev.

De voksne ble ikke skadet av kniven, men ble sendt til legevakt med andre type skader. En slik hendelse kan gjøre barna utrygge på skolen, dersom det ikke blir håndtert riktig, forklarer psykologen.

Atle Dyregrov

Psykolog Atle Dyregrov jobber ved Senter for Krisepsykologi, og har jobbet mye med barn som har opplevd tap og traumer.

Foto: Klinikk for krisepsykologi

Utdanningsetaten i Oslo har sendt et kriseteam til skolen, som skal hjelpe lærerne med hvordan de skal snakke med eleven sine.

– Det viktigste nå er å ta vare på det barnet det gjelder, de ansatte, og elevene som var der da det skjedde, sier Dag Hovdhaugen, som er beredskapsansvarlig og assisterende skoledirektør i Oslo-skolen.

Barnas fantasi kan skape rykter

– Informasjon får oss til å roe oss ned. Når det kombineres med trygge voksne, så kommer tryggheten tilbake, sier psykolog Dyregrov.

For om barna ikke får vite nok om det som har skjedd, kan barnas fantasi gjøre situasjonen mer dramatisk enn den egentlig var.

– Man må gi mer informasjon enn man trodde var nødvendig, for det motvirker ryktene.

Allerede kort tid etter hendelsen fortsatte skoledagen som vanlig på Brynseng. Det syntes Dyregrov var klok en avgjørelse. Nå oppfordrer han skolen til å gi foreldrene en god oversikt over hva som er snakket om, slik at de kan fortsette praten med barna sine hjemme.

Også lærerne trenger oppfølging

Det er ekstremt viktig at lærene blir ivaretatt, sier forsker ved OsloMet, Børge Skåland. Ofte blir de ikke det, ifølge lærere som Skåland har intervjuet i sin forskning.

– De forteller at de får ikke nok tilbud om hjelp og støtte. De får ikke nok nødvendig debrifing etterpå, sier han.

I 2017 ble det registrert 3170 volds- og trusselhendelser mot lærere på grunnskolen i Oslo.

Børge Skåland

Børge Skåland jobber ved Oslomet, der han forsker på lærere som har vært utsatt for vold og trusler fra elever.

Foto: Henriette Mordt / NRK

Fordelt på 190 skoledager betyr det at det var 16 volds- og trusselhendelser på skoler i Oslo hver eneste dag. Og for hver enkelt lærer kan det få store følger.

– Det kan få store fysiske konsekvenser, i tillegg til psykiske. Så opplever mange at de mister kontrollen som lærer.

Jo yngre barna som går til fysisk angrep er, jo vanskelige kan det være for læreren, mener Skåland.

– Da har de også et slags foreldre- og beskyttelsesbehov for eleven. Om en liten gutt eller jente du skal beskytte plutselig går til angrep, så blir hele rollen din som lærer snudd.

Utdanningsetaten sier til NRK at bedriftshjelpetjenesten vil følge opp lærere som har behov for det.