Dette er klart etter at en ekspertgruppe nå er ferdig med å undersøke tunnelen.
En rekke uhell de siste månedene førte til at tunnelen ble stengt. Foto: Scanpix
Må sikres
I en rapport anbefaler den geologiske ekspertisen flere kortsiktige og langsiktige sikringstiltak.
– For at arbeidene skal kunne gjennomføres mest mulig effektivt, og for å være sikker på at trafikantene er trygge, tilrår ekspertgruppen at tunnelen holdes stengt, sier distriktsvegsjef i Stor-Oslo Lene Mürer.
Geologene konkluderer med at det er lite sannsynlig at det vil skje flere ras i tunnelen etter at det anbefalte sikringsarbeidet er utført.
Leire
Samtidig som geologene har saumfart tunnelen, har vegvesenet jobbet på spreng med å utbedre tre områder med stort innslag av leire.
Geologene har også funnet andre områder og punkter hvor fjellet får ekstra sikring før tunnelen åpnes igjen.
Bilferje?
– I og med at stengningen blir såpass langvarig, undersøker vi muligheten for å utvide det eksisterende ferjetilbudet mellom Drøbak og Hurum. Det må skje i samarbeid med lokale myndigheter, sier Mürer.
Vegvesenet har også bestemt seg for å endre vedlikeholdsrutinene i tunnelen. Når den åpner igjen, får Oslofjordtunnelen skjerpet kontroll og bedre kontrollrutiner.
Vegdirektør Olav Søfteland vil, på bakgrunn av det inntrufne, nå gjennomgå hele tunnelprosjektet, fra begynnelse til slutt.