Hopp til innhold

Problemer med nødnumrene i Oslo

Alle nødnumrene i Oslo-området var nede fredag morgen. Nå skal telefonlinjene være stabile igjen.

Politihuset i Oslo

NØDNUMRENE NEDE: Publikum når ikke gjennom til Oslo-politiet, som har operasjonssentral på politihuset på Grønland.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

Oslo-politiet var fredag morgen uten nødnummer 112. Ifølge Politidirektoratet var også nødnummeret 110 nede i perioder. Heller ikke 113 fungerte som det skulle.

Martin Strand

KJENNER IKKE KONSEKVENSENE: Martin Strand, leder for politiets operasjonssentral i Oslo håper ikke feilen har fått konsekvenser for noen.

Foto: Tuva Gaarder Nordli/NRK

Like etter klokken 07.00 opplyser Telenor om at feilen er rettet opp og at alle nødnumrene er stabile.

– Det ser ut som om 112 nå fungerer. Telenor har nå rettet opp feilen på sitt nett, så vi har stor tro på at alt er i orden. Men jeg kan ikke bekrefte 100 prosent at alle telefoner går igjennom, sier Martin Strand, leder for politiets operasjonssentral i Oslo.

Ingen alarm når nødnummeret er nede

Problemene startet i fire-tiden fredag morgen, da politiet opplevde at de ikke mottok telefonsamtaler.

– Det er veldig bekymringsfullt for oss når verken nødnummer eller sentralbordnummeret vårt fungerer.

– Har det hatt konsekvenser for folk der ute som har vært i nødsituasjoner?

– Vi har ingen opplysninger om det, men det har vi ikke oversikt over ennå. Vi får bare håper at dette ikke har hatt konsekvenser for noen, sier Strand til NRK.

Det finnes ingen alarm som gir politiet beskjed om at telefonen er nede, så feilen ble oppdaget ved at telefonen var unormalt stille.

– Datateknikk som dette er tuftet på, er sårbart. Det må vi bare innse. Det som er godt er at vi har systemer som raskt iverksetter arbeid for å få det på plass. Men vanligvis så blir nødnummeret satt over til andre politidistrikt når vi har en feil hos oss, men dette var ikke mulig denne gangen, sier Strand.

Etterhvert fikk politiet i Oslo på plass alternative nødnumre. Politiet ba Oslo-folk som trengte akutt hjelp om å ringe 474 57 712 eller 404 35 994.

Oppdaterte Sofware

Telenor begynte å jobbe med feilen klokken 04.30 og like over 07.15 fikk de nødnummeret 112 til å fungere igjen.

– Vi har hatt et utfall på fastnettet, der nødnumrene også er rammet. Det berørte i hovedsak fasttelefonene i Oslo-området, sier informasjonssjef i Telenor, Knut Sollid.

Sollid sier de ikke kan garantere at noen lignende ikke skal skje igjen, men sier de nå jobber med å kartlegge hva som gikk galt.

Ifølge dekningssjef i Telenor, Bjørn Amundsen var det en Software oppdatering som førte til at samtlige nødnumre ble ustabile.

– Vi skulle gjøre en oppgradering av en sentral i natt, og da fikk vi en sambandsfeil. Det førte til at deler av fastnettet i deler av østlandsregionen falt ut i natt, sier Amundsen.

Saken fortsetter under videoen.

– Vi kan aldri helgardere oss mot tekniske feil, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.

VI KAN IKKE HELGARDERE OSS: Dekningdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen sier det var en softwareoppdatering som førte til feilen i dag tidlig.

Flere hadde problemer med linjene

Det er usikkert om problemene bare rammet Oslo. Både Follo politidistrikt, og Asker og Bærum politidistrikt melder om at telefonnettet deres har vært ustabilt, men de skal ikke ha store problemer.

Også medisinsk nødtelefon 113 har hatt store utfordringer med telefonlinjene.

– Vi ser hvem som ringer, hvis du ikke ringer fra hemmelig nummer. Dersom vi ikke svarer eller linjen blir brutt, ringer vi tilbake så snart vi kan, opplyste kommunikasjonsrådgiver ved Oslo universitetssykehus, Børge Einrem i en pressemelding.

– Nødtelefonsystemet er sårbart

– I natt fikk vi bevis på at nødtelefonsystemet er sårbart. At man ikke kommer gjennom til nødnummeret kan utgjøre en forskjell mellom liv og død, sier avdelingsdirektør Anne Rygh Pedersen i Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) til NTB.

Direktoratet skal sammen med blant andre Post- og teletilsynet følge opp hendelsen i Samordningsrådet for nødrelaterte problemstillinger.

– Det viktigste er robusthet i telenettet. Vi må ha mange nok linjer inn slik at om noen går ned, så er det fortsatt noen som fungerer, sier hun til NTB.