Hopp til innhold

Mindre bruk av lokkeprising

Nedgangen i bruk av lokkepriser viser at det står på viljen til å prise riktig, og ikke evnen, sier forbrukerombudet. De mener det fortsatt er et stykke igjen før bransjen er friskmeldt.

Oslo 20160709.

KAN HVIS DE VIL: Forbukerombudet mener nye tilsyn viser at det er fult mulig for meglerne å treffe riktig pris, selv i et vanskelig marked.

Foto: Grøtt, Vegard Wivestad / NTB scanpix

I august gjennomgikk Forbrukerombudet over tusen boligsalg i Oslo, og fant da omfattende tegn på lokkeprising hos ti meglerkjeder.

Nå viser nye tilsyn fra oktober at meglerbransjen har forbedret seg.

Tonje Hovde Skjelbostad

Fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad.

Foto: CF-WESENBERG

– Vi fant ut at gapet mellom prisantydning og solgtpris på boliger i Oslo sentrum er blitt mindre, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Mens 75 prosent av alle salg i august gikk 10 prosent eller mer over prisantydning, gjaldt dette 55 prosent av alle salg i oktober.

– Resultatene fra august var fryktelig dårlige. Vi ga meglerforetakene beskjed om at de måtte innføre rutiner og skjerpe seg betraktelig på prissettingen, rett og slett få mer reelle prisantydninger. Nå viser det seg at dette gir resultater, sier hun.

Tidligere samarbeidet meglere med takstmenn om å sette en prisantydning, men tidligere i år tok meglerne på seg ansvaret alene. Likevel har ville budrunder og salgsrekorder preget markedet.

Fortsatt en vei å gå

Begge tilsynene tok for seg salg i områdene Gamle Oslo, Sinsen, Sagene, Torshov, Grünerløkka, St. Hanshaugen og Bislett, der Forbrukerombudet mener problemer med lokkeprising har vært størst.

De er fornøyd med at bransjen tydelig har tatt tak i egne problemer. Hovde Skjelbostad mener tallene for oktober viser at det er fult mulig for meglere å treffe riktig pris, selv i et vanskelig marked.

– Det har vært en ukultur, og det har de omsider blitt åpne på. De kan ikke lenger gjemme seg bak argumentasjonen om at dette ikke foregår og at dette er vanskelig. Nå ser vi at det går an å sette riktige priser, selv i et så hett marked som det er nå.

– Det som er trist er at dette viser at det står på viljen til å prise riktig og ikke evnen.

Forbrukerombudet vil fortsette å utføre nye tilsyn i tiden fremover, og håper utviklingen vil fortsette i riktig retning.

– Det er fortsatt en del avvik, og en del store avvik. Vi ser at forbrukerne kommer bedre ut av det fordi det er mer reelle priser å forholde seg til, men det er fortsatt en vei å gå, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.

Foretakene som ble sjekket er Aktiv, DNB Eiendom, Eie, Eiendomsmegler 1, iHus, Krogsveen, & Partners, OBOS og Privatmegleren.