Så mye må til for å fjerne køen

Ingen køer og god plass på veien møter bilistene i Oslo-området i påskeuka. Bare en liten reduksjon av biler er nok til å fjerne køene, ifølge fagfolk.

Påskestille på ring 3 ved Ullevål

Det var god plass mellom bilene på ring 3 ved Ullevål mandag ettermiddag.

Foto: Nadir Alam / NRK

Selv om mange fortsatt er hjemme i Oslo og Akershus ved starten av påskeuka, er det god plass i trafikken, sammenlignet med det vanlige morgen- og ettermiddagsrushet.

I det som ellers ville vært rushtid mandag ettermiddag, var det mange bilister som var fornøyde med at det var færre biler på veiene.

Guro Hegg

Det er godt å være bilist når andre har tatt ferie, sier Guro Hegg.

Foto: Nadir Alam / NRK

– Det er veldig godt, det er kjempefint å ha bypåske med lite trafikk. I dag var det bare å glede seg over at andre har ferie, sier en smilende Guro Hegg.

Også Peter Kilaas gledet seg over at køen var borte i dag.

– Jo, det er deilig. Det er en fryd å dra til og fra jobb, så det har vært veldig bra.

Stor effekt av liten reduksjon

Det er ikke en stor reduksjon av biler som skal til før køene forsvinner.

– I en typisk rushtrafikk-time i Oslo-området kan det være snakk om fem til ti prosent færre biler, fra en situasjon med saktegående kø til en situasjon med fri flyt, sier Kjell Werner Johansen, assisterende direktør ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

Kjell Werner Johansen

Små marginer skiller mellom fri flyt og kø i ettermiddagsrushet, sier Kjell Werner Johansen ved TØI.

Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto

TØI har forskning som gjennom matematiske formler viser hvordan bilistene avpasser farten for å oppnå ønsket avstand til bilen foran, og hvordan flaskehalser oppstår.

– Det er en ganske snever grense for hvor mange biler det går an å få gjennom en vei i løpet av en time. Hvis alle kjører jevnt og fint i 60-70 km/ og det er to sekunder mellom hvert kjøretøy, kan 1800 kjøretøy passere. Hvis tidsluka blir kortere enn det, vil det stoppe opp, sier Johansen.

Ønsker påsketilstander året rundt

Inger Elisabeth Sagedal

Køfri jobbreise er oppnåelig hvis vi innretter oss smart, sier Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Foto: Erik Norrud / NAF

Også hos NAF er det beregnet at det trengs en reduksjon i biltrafkken på kun 10 prosent for å få vekk køene. Trafikkorganisasjonen mener myndighetene må bruke denne kunnskapen til å få færre køer i Oslo-regionen på hverdagene.

– Vi trenger en storstilt kollektivutbygging, blant annet av InterCity-linjene på jernbanen og bygging av ny togtunell gjennom Oslo. I tillegg må vi få på plass flere innfartsparkeringsplasser kombinert med et godt shuttlebuss-tilbud, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonsjef i NAF.

Lite kø på E6 Karihaugen i påsken

Slik så det ut på E6 ved Karihaugen ved 16-tiden mandag.

Foto: Statens Vegvesen