Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Piggdekk uten avgift – Piggdekkavgift blir først aktuelt til neste vinter, sier Barstad.
- Piggdekkavgift i Oslo
Vinteren står for døra, og stadig flere Oslofolk velger å sko bilen med pigger. Det blir likevel ikke noen ny avgift på piggdekk i Oslo denne vinteren, for selv om miljø- og samferdselsbyråden misliker utviklingen kommer hun ikke til å gjøre noe med det i år:
Fritt fram for piggdekk.
– Hvis piggdekkavgift blir innført, så blir det først aktuelt fra neste vinter, sier Hilde Barstad (H).
– Hvorfor ikke før?
– Det er for kort tid til å praktisk gjennomføre det. Det er et stort apparat som skal dras i gang, så det klarer vi ikke i år, sier Barstad.
Brøt miljøkrav allerede i mars
Vegvesenet krever tiltak fra kommunen for å innfri kravet om at 80 prosent av bilistene skal kjøre med piggfrie dekk.
Stortinget har satt miljøkravet om at 80 prosent av bilbruken i storbyene skal være piggfri for at lufta og miljøet skal bli bedre.
En undersøkelse som ble gjort av Statens vegvesen i mars 2003 viste at bare sytti prosent av bilistene i Oslo kjørte piggfritt.
Byrådet avviste ikke at det kan bli nødvendig å gjeninnføre piggdekkavgiften for å redusere bruken av piggdekk da Østlandssendingen stilte spørsmål om dette 13. mars i år.
Piggdekk øker
Vinteren står for døra, men det blir ingen piggdekkavgift, sier Hilde Barstad (H).
Bruken av piggdekk økte med nesten 50 prosent i fjor, etter at avgiften ble fjernet.
– Jeg hadde håpet at når vi nådde piggfriandelen på 80 prosent, så skulle vi klare å holde den. Oslobilistene har ikke vært flinke nok, så jeg er skuffet over den utviklingen, sier Barstad.
Avgift virker
Før piggdekkavgiften ble innført i 1999, kjørte knapt halvparten av Oslos bilister piggfritt.
Etter to vintre med avgift, var målet på 80 prosent piggfrie dekk nådd, og byrådet opphevet avgiften.
Dermed klatret piggbruken kraftig oppover igjen, slik at Oslo ikke lenger oppfyller miljøkravene som Stortinget har bestemt.
– Piggdekkgebyr er et effektivt tiltak. Da vi hadde piggdekkavgift i Oslo økte piggfriandelen kraftig, og luftkvaliteten ble bedre. Vi er overbevist om at dette er et godt virkemiddel i Oslo, sier senioringeniør Pål Rosland i Vegdirektoratet.
Må ha tiltak
– Vi må innføre tiltak for å håndtere svevestøv i Oslo, men vi klarer ikke å få det til nå i vinter, sier Barstad.
Hun vil ikke si hva byrådet vil gjøre eller når de vil gjøre det, og sier det først blir klart etter valget, når Oslo-budsjettet for 2004 legges fram.