De to uhellene med tunnelen denne høsten skulle ikke kunne
skje, men de skjedde likevel. Nå forsøker Statens vegvesen å påvirke bilistene slik at det ikke kommer en tredje uheldig overraskelse i form av et trafikkuhell.
Når taket i Oslofjordtunnelen er undersøkt i sin helhet,
regner vi med at tunnelen skal være sikret både mot vann og ras, sier distriktsvegsjef Lene Murer til NTB.
Hun sier begge uhellene i høst var Veivesenets ansvar. Nå satser etaten likevel på å unngå at det skal skje et tredje uhell på grunn av trafikken.
Fotobokser
Vi har satt opp mange fotobokser for å hindre at farten blir for høy. Videre oppfordrer vi bilistene til å se på bensinmåleren før de kjører inn i den drøye sju kilometer lange tunnelen.
Det kan lett oppstå en farlig situasjon hvis en bil stanser
inne i tunnelen, sier Murer. Det vi frykter er selvsagt at en bil begynner å brenne, men sikkerhetsskjoldet som altså sviktet denne gangen, er satt inn med et brannhemmende skum.
Det kan i hvert fall bidra til at brannen ikke sprer seg så raskt, sier Murer. Hun er ikke spesielt engstelig for
privatbiler, men sier trailere med tvilsom last kan være en trussel mot sikkerheten.
Ufarlig område
I den del av tunnelen der taket raste ned ble det ikke benyttet sprøytebetong eller bolter fordi det var ett av de områdene der fjellet var best å jobbe i. Nærmere Hurum ligger et område der det var nødvendig å fryse ned massene før man kunne arbeide i dem.
I dette området har vi tatt forholdsregler, og det har ikke skjedd noe galt der, sier distriktsvegsjefen.
Murer mener EUs tunneldirektiv som er ventet på nyåret vil få betydning også for Oslofjordtunnelen. Hun understreker imidlertid at videoovervåking ikke kan bidra til å hindre ulykker.
Derimot ser hun klart fordelene med video dersom det har skjedd en ulykke og noen må gå inn i tunnelen for å ta seg av problemene.