Hopp til innhold

Setter havnearbeidere ut på anbud

I dag la Oslo Havn driften av containerterminalen ut på anbud. Det private selskapet som tar over vil stå fritt til å si opp ansatte, og endre lønns- og arbeidsvilkår. I samme slengen forsvinner "verdens dyreste lunsj".

Slik skal Norges største containerterminal vil se ut ferdig utbygget.

Sjursøya i Oslo: Slik skal Norges største containerterminal vil se ut når den er ferdig utbygget.

Foto: visCo

I dag ble driften av Norges største containerhavn lagt ut på anbud. Havnestyret mener de tar grep som er nødvendige for å få opp produktiviteten og effektiviteten ved havna.

Havnearbeidere på Oslo Havn skifter arbeidsgiver fra Oslo kommune til et privat selskap. Det betyr at de ansatte på sikt får nye tariffavtaler.

– Alle som jobber ved havna i dag vil få tilbud om kontrakter i det nye selskapet. Men da vil de havne i et nytt system hvor det kan bli endringer, rasjonalisering eller vekst. Den dynamikken kontrollerer vi ikke lenger. Den kan gå i alle retninger, sier styreleder Bernt Stilluf Karlsen.

– Betyr det at ansatte kan bli sagt opp med en gang det nye selskapet tar over?

– Nja, det vil nok ta noe tid før de gjør endringer, og ser hvordan de vil organisere og eventuelt reorganisere seg. Hvis vi får til en vekst på havna vil vi ha behov for flere kranførere, mener Karlsen.

Bernt Stilluf Karlsen

Bernt Stilluf Karlsen, styreleder i Oslo havn, presenterte planene for det han mener blir en mer effektiv drift av containerterminalen.

Foto: Ingvild Baltzersen Sund / NRK

– Taper mot veitransport

Karlsen mener Oslo havn må ta opp kampen mot veitransport av varer.

– Havnen taper i konkurransen med vei. Mer og mer fraktes på vei. Da må vi snu alle steiner, og ta ansvar. Vi må få opp effektivitet, regularitet og produktivitet, og få orden på kapitalkostnadene. Vi må tilby tjenester som vareeierne vil ha. Vi vil tilby et bedre produkt, sier styrelederen til NRK.

Målet er å få til en døgnkontinuerlig drift, alle dager, året rundt. Styret håper på 50 prosent mer godstransport til Oslo havn innen 2030.

Anbudskonkurransen er åpen til 28. mars, og kontrakt skal være undertegnet i løpet av i sommeren. Avtalen vil ha en varighet på 20 år med mulighet for forlengelse i ti år til.

Oslo havn skal avvikle driften på Ormsundkaia, og konsentrere all drift på Sjursøya, slik illustrasjonen i toppen av denne artikkelen viser.

Sak om havnekonflikten i Oslo i Dagsrevyen den 27.011.2013.

Se reportasje om havnekonflikten i Oslo i Dagsrevyen fra 27. november 2013.

"Verdens dyreste lunsj" forsvinner

De ansatte er ikke fornøyde med styrets avgjørelse. Konflikten mellom styret i Oslo havn og bryggearbeiderne har bygd seg opp over lang tid.

Stridens kjerne er en rammeavtale mellom LO og NHO som gir bryggearbeiderne organisert i Norsk Transportarbeiderforbund fortrinnsrett på lossing og lasting av alle skip i offentlige havner - en rett de har hatt siden 1914.

Det sikrer samtidig de ansatte visse rettigheter, gjennom tariffavtaler som styret er misfornøyd med.

Blant annet ønsker styret å kvitte seg med det de har kalt "verdens dyreste lunsj" – en tariffestet rett som bryggearbeiderne har til å spise samtidig. Samspisingen har ført til at skipskranene står stille i 45 minutter, seks ganger i døgnet.

– Det private selskapet må forholde seg til fortrinnsretten, men innad i det private selskapet kan de organisere seg så fleksibelt som mulig. Da blir det nok ingen felles spisepauser, sier Karlsen.

Fikk kraftig kritikk

Bjørnar Moxnes

Bjørnar Moxnes mener Oslo havn burde ansette flere havnearbeidere.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Da planene ble presentert i dag, var det ikke mange i salen som delte styrelederens entusiasme.

Havnearbeiderne mener det trengs flere ansatte på havna for å få til større produktivitet og døgnkontinuerlig drift. På denne måten kan de ta individuelle pauser, uten at kranene må stå.

Stemningen ble svært amper da de ansatte opplevde at de ikke fikk svar fra styrelederen på sine spørsmål.

Rødts leder, Bjørnar Moxnes, var også blant de som ikke lot seg overbevise.

– Det opplegget som er lagt fram i dag er et gammeldags opplegg, og forsøk på fagforeningsknusing. De burde heller se til Gøteborg. Der finner vi framtidens havn. Der har de fått flere ansatte på kranene. Dermed kan de sørge for å spise på skift, og få en effektiv havn kontinuerlig.

Moxnes mener ledelsen har framstilt de ansatte som vanskelige.

– De ansatte har sagt de kan spise på skift, men arbeidsgiver sier nei fordi de ikke vil ha kostnadene ved å ansette flere havnearbeidere. Jeg frykter at hvis Oslo havn får fortsette på denne måten, vil vi få en årelang konflikt som står i veien for å få til en effektiv Oslo havn, sier Moxnes.