Hopp til innhold

Oslo havn vil kopiere svenskene

Oslo havn vil gjøre som svenskene – konkurranseutsette driften til et stort internasjonalt selskap. Det ble nylig vedtatt av styret.

Svenskene vil utkonkurrere Oslo havn og satser offensivt på å kapre mer av containertrafikken. Göteborg havn frir nå til norske kunder.

Nett-tv: Se Dagsrevy-saken: Her går krana uten opphold.

Styret har sett til Göteborgs havn der kranene går kontinuerlig – i motsetning til Oslo.

– Vi skal gjøre det på samme måten. Det vil si at vi vil lyse ut terminaldriften på anbud, sier styremedlem i Oslo Havn, Erling Arvid Sæther.

– Men hva med havnearbeiderne?

– De står foreløpig utenom, sier Sæther.

Vil kapre norske kunder

Samtidig satser svenskene offensivt på å kapre mer av containertrafikken. De vil utkonkurrere Oslo havn og frir nå til norske kunder.

Havnen er Nordens største og drives mye mer effektivt enn Oslo. Når båtene ligger til kai går kranene uten opphold. Slik blir oppholdet både kortere og billigere.

De siste par årene har havnen i Göteborg har gjennomført en omfattende modernisering av havnedriften. For snart to år siden overlot kommunen ansvaret for driften til et globalt danskeid havnedriftseslskap.

Ny toglinje

Patrik Thulin

Markedsdirektør Patrik Thulin ved APM Terminals Gothenburg.

Foto: Ketil Kern / NRK
Erling Arvid Sæther

styremedlem i Oslo Havn, Erling Arvid Sæther.

Foto: Ketil Kern / NRK
Lars M. Johnsen

Lars M. Johnsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund

Foto: Ketil Kern / NRK

Markedsdirektør Patrik Thulin ved APM Terminals Gothenburg sier de kan være et konkurransedyktig alternativ til det norske markedet.

– Ved begynnelsen av neste år starter en ny toglinje til Oslo, sier han.

27. november fortalte NRK om konflikten ved norske havner, om havnearbeidere som har seks felles pauser i døgnet, pauser som fører til at kranene står.

NRK har også omtalt et hemmelig notat der havnestyrer diskuterer strategier for å kvitte seg med felles matpause og andre rettigheter.

Oslo havn kaller det «verdens dyreste lunsj» – en tariffestet rett som bryggearbeiderne har til å spise samtidig.

Samspisingen fører til at skipskranene må stå stille i 45 minutter seks ganger i døgnet, og Oslo havn har jobbet hardt over lengre tid med å få ordningen fjernet.

Svenskene mener det sikkert er kjempetrivelig for arbeiderne, men deres fokus er tiden de bruker på båten.

– Må øke bemanningen

Kranførerne har godtatt å bli med i det nye driftsselskapet, men havnearbeiderne har i dag retten til å feste og løsne containerne i båtene og på kaia. Samtidig utvider Oslo havn containerhavna, og kapasiteten mer enn dobles innen 2017.

Fagforeningen er positiv til den svenske modellen, men sier de trenger flere folk.

– Vi har foreslått en tilsvarende løsning der vi har en rullering på pausene, men da kreves det en oppbemanning – minst tre mann på krana til enhver tid, slik det er i dag. Så vi foreslår en løsning med fire mann per kran, og da vil vi få kontinuering drift, sier Lars M. Johnsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF).

Sæther har ikke tro på Johnsens forslag.

– Det må være slik at både terminalarbeidere og havnearbeidere deler på oppgavene, og at de gjør flere oppgaver slik at havna kan ta et langt større volum uten å øke bemanningen.

Om tre år skal Oslo havn ta imot over dobbelt så mange containere som i dag, og allerede om et drøyt år har et privat havneselskap overtatt.