Hopp til innhold

Du kan fortsatt ta med sykkel gratis

Ordningen med gratis medbrakt sykkel på T-banen videreføres. Men først på sikt kan ordningen bli utvidet til å gjelde i rushtiden og på buss og trikk.

Samferdselsbyråd Guri Melby og ruterdirektør Bernt Reitan Jenssen

– MILJØVENNLIG: Samferdselsbyråd Guri Melby og ruterdirektør Bernt Reitan Jenssen mener ordningen med gratis sykkel på T-banen er et godt tiltak for miljøet.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

Prøveordningen med gratis sykkel på T-banen har, ifølge Ruter, fungert så bra at det nå blir en fast ordning.

– Det har vært er viktig å passe på at ordningen ikke går utover andre passasjerer. Men vi ser at det har gått fint, og derfor viderefører vi prøveprosjektet, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Fra mars i år kunne du ta med sykkelen gratis på T-banen. I tidsrommet etter har Ruter bare fått fem tilbakemeldinger: fire med ros av ordningen, og én med spørsmål om hvorfor man ikke kunne ta med sykkel gratis på buss og trikk også.

– Ruter har utelukkende fått positive tilbakemeldinger på ordningen. Det ville vært dumt å fjerne tilbudet, sier Jenssen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Bernt Reitan Jenssen og Guri Melby

VIDEREFØRER ORDNINGEN: Ruter-direktør Bernt Reitan Jenssen og samferdselsbyråd Guri Melby mener gratis sykkel på T-banen er veien å gå for å få flere til å reise miljøvennlig.

Foto: Jon Gimmingsrud / NRK

– Miljøvennlig

Han får støtte av samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, som mener dette fremmer miljøvennlig transport.

– Vi tror at det å ha lov til å ta med sykkel på T-banen gjør det mer attraktivt både å sykle og å reise kollektivt. Vi bør legge til rette for å kombinere to miljøvennlige reisemåter, sier Melby.

– Hvem er det som velger denne løsningen?

– Det kan være folk som bor et stykke fra nærmeste T-banestasjon, og som sykler til stasjonen, men som ikke vil sette igjen sykkelen der. Vi ser også at en del familier på vei til sykkeltur i marka, benytter ordningen. Det er positivt, og det vil vi støtte opp under, sier Melby.

– Bør utvides til rushen

Ruter har ikke reklamert så mye for ordningen fordi det, ifølge administrerende direktør Jensen, ville være dumt så lenge det bare var en prøveordning.

– Men vi har mer å gå på når det gjelder å gjøre kombinasjonen av sykkel og kollektivtransport attraktiv, vedgår Jenssen.

Samferdselsbyråden mener det kan bli aktuelt til å utvide tilbudet.

– På sikt bør vi se på om vi kan utvide ordningen til også å gjelde i rushtiden, og for andre transportmidler. Det krever mer kapasitet. Det krever også at busser, trikker og T-baner er tilpasset frakting av sykler. Det har de i København, og jeg mener det er noe man bør se på om man kan få til også i Oslo.