Prøveordningen med gratis sykkel på T-banen har, ifølge Ruter, fungert så bra at det nå blir en fast ordning.
– Det har vært er viktig å passe på at ordningen ikke går utover andre passasjerer. Men vi ser at det har gått fint, og derfor viderefører vi prøveprosjektet, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.
Fra mars i år kunne du ta med sykkelen gratis på T-banen. I tidsrommet etter har Ruter bare fått fem tilbakemeldinger: fire med ros av ordningen, og én med spørsmål om hvorfor man ikke kunne ta med sykkel gratis på buss og trikk også.
– Ruter har utelukkende fått positive tilbakemeldinger på ordningen. Det ville vært dumt å fjerne tilbudet, sier Jenssen.
- LES OGSÅ: SV vil la deg ta med sykkelen gratis
- LES OGSÅ: Her blir det gratis å ta bussen
Artikkelen fortsetter under bildet.
– Miljøvennlig
Han får støtte av samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby, som mener dette fremmer miljøvennlig transport.
– Vi tror at det å ha lov til å ta med sykkel på T-banen gjør det mer attraktivt både å sykle og å reise kollektivt. Vi bør legge til rette for å kombinere to miljøvennlige reisemåter, sier Melby.
– Hvem er det som velger denne løsningen?
– Det kan være folk som bor et stykke fra nærmeste T-banestasjon, og som sykler til stasjonen, men som ikke vil sette igjen sykkelen der. Vi ser også at en del familier på vei til sykkeltur i marka, benytter ordningen. Det er positivt, og det vil vi støtte opp under, sier Melby.
– Bør utvides til rushen
Ruter har ikke reklamert så mye for ordningen fordi det, ifølge administrerende direktør Jensen, ville være dumt så lenge det bare var en prøveordning.
– Men vi har mer å gå på når det gjelder å gjøre kombinasjonen av sykkel og kollektivtransport attraktiv, vedgår Jenssen.
Samferdselsbyråden mener det kan bli aktuelt til å utvide tilbudet.
– På sikt bør vi se på om vi kan utvide ordningen til også å gjelde i rushtiden, og for andre transportmidler. Det krever mer kapasitet. Det krever også at busser, trikker og T-baner er tilpasset frakting av sykler. Det har de i København, og jeg mener det er noe man bør se på om man kan få til også i Oslo.