Målet er å få ned biltrafikken og luftforurensningen.
– Forslaget vil gi kommunene muligheten til å innføre avgiftsparkering på private parkeringsplasser hos arbeidsgivere eller utenfor kjøpesentre, sier Lars Haltbrekken, stortingsrepresentant for SV.
TØI: – Det virker
Transportøkonomisk Institutt har studert knutepunktfortetting i flere norske byer. Ett av funnene er at mange kjører bil på jobb selv når arbeidsplassen ligger på et knutepunkt med svært god kollektivtilgjengelighet.
For eksempel i Oslo kjører 11 prosent av dem som jobber i sentrum til jobb, mens 40 prosent velger bilen i området Nydalen-Storo og 47 prosent på Bryn-Helsfyr.
Årsaken er at det er lett å finne parkeringsplass med eller uten betaling, ifølge TØI. De foreslår derfor både å innføre avgift på ansattparkeringer og å fjerne parkeringsplasser.
– Det er noe som virker. Vegdirektoratet på Brynseng i Oslo innførte en relativt lav parkeringsavgift på sine P-plasser. Da gikk bilbruken ned med 20 prosent, sier Aud Tennøy, forskingsleder på TØI.
Foreslått tidligere
I hovedstaden er det mange som har gratis parkering på arbeidsplassen. En tidligere TØI-rapport basert på tall fra 2013 og 2014 viste at nær halvparten av alle som jobbet i Oslo hadde gratis parkering på eller nær jobben og at det var lett å finne ledig plass.
Den rødgrønne regjeringen foreslo i 2012 en lovendring der kommunen kunne pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering, både på offentlige plasser og på ansattparkeringer. Forslaget ble trukket tilbake, men nå fremmer SV det på nytt, både for arbeidsplasser og kjøpesentre.
– Vi vet at en god del kjøpesentre har gratis parkering og at det fører til butikkdød i sentrum og et dårligere miljø, sier Haltbrekken i SV.
– Bør betalingen også gjelde Stortingsgarasjen og parkeringsplassen under Rådhuset i Oslo?
– Det bør det selvsagt gjøre, sier han.
- Les også: