Bråkmakere i moskeen

Islamske ledere bruker Koranen for å nå frem til ungdommene som deltok i gatebråket i Oslo i forrige uke.

Moskeen i Åkebergveien 28B i Oslo
Foto: Sandra Mei Ling Noer / NRK

Flere ungdommer var i går på besøk i det Islamske Forbundet, der de diskuterte hærverket og volden under demonstrasjonene.

- De var litt skeptiske i starten, men etterhvert så kunne vi prate om alt mulig. Jeg tok med Koranen for å bruke den som en kilde. Jeg fortalte at opptøyer og bråk ikke er i tråd med Koranen, noe ungdommene var enig i, sier ungdomsleder ved det islamske forbundet, Djamal Saleihi.

Flere samtaler i moskeen

Kjell Tomter, som er lærer ved Sogn videregående skole, forsøkte å snakke med sine elever om gatebråket tidligere denne uken, men kom ingen vei. Derfor tok han kontakt med moskeen.

- Ungdommene identifisere seg bedre med en som kommer fra samme trossamfunn. De har en kontakt inn til ungdommene som går via religion og bakgrunn som ungdommene har vokst opp med, sier Tomter.

Og moskeens samtale med ungdommene ga resultater.

- Det ble enighet om hva som kan gjøres og burde gjøres i en demonstrasjon. En må se på konsekvensene av de handlingene en gjør, og ungdommene hadde ikke noe problemer med å innse at det de hadde vært med på var galt, sier Tomter til NRK Østlandssendingen.

Les også: Politiaksjon etter Blitz-plakat
Les også: Blitz varsler nye demonstrasjoner

ALT OM: Opptøyene i Oslo

Ungdommene vil i tiden fremover delta på flere samtaler i moskeen.

Også utdanningsetaten jobber nå med forsterke det holdningsskapende arbeidet i skolen, og her vil det være naturlig å involvere muslimske ledere, sier direktør i skoleetaten.

- Det har sammenheng med den elevgruppen som skolen har, sier direktør Astrid Søgnen.

Ungdommene som var i moskeen i går, sier de gjerne vil være med i flere møter fremover.

Tro på dialog

Lærer ved Sogn videregående skole, Kjell Tomter, råder nå flere skoler til å koble inn moskeene i det forebyggende arbeidet mot ungdomsvold.

- Dette var noe som ga mersmak og en tro på at det er mulig å få til en dialog.