Hopp til innhold

Billett-trøbbel i kollektivtrafikken i Oslo

Prisendring hos Ruter førte til problemer med kortleserne på alle T-banelinjene, trikkene og flere busser i Oslo torsdag morgen.

T-banen i Oslo

Alle kortlesere på T-banen og trikken er dessverre ute av drift grunnet arbeid i forbindelse med prisendringen. Ruter ber alle passasjerer aktivere billetten på nærmeste fungerende kortleser.

Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK

– Natt til torsdag har vi gjennomført den første utrullingen av de nye prisene på alle serverne våre. I den forbindelse er det dessverre oppstått problemer med kortleserne på T-banen, buss og trikk og enkelte billettautomater, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til NRK.

Kortleser på t-banen i Oslo

Alle kortlesere på T-banen ute av drift grunnet arbeid i forbindelse med prisendringen.

Foto: Dari Zoric / NRK

Å endre alle prisene på hele Ruters teknologiske billettsystem er ifølge Isberg en stor operasjon.

– Da er det dessverre slik at vi ikke kan utelukke at problemer som dette kan skje.

Trukket feil beløp

Mens Ruter jobbet med å rette feilen opplyste de at ingen ville få bot hvis de ikke kunne vise gyldig billett. Problemet gjaldt hovedsakelig for kortlesere på T-banen og trikken i Oslo. Også på enkelte busser var det trøbbel.

Torsdag kveld opplyser Ruter at systemfeilen som skapte problermer er rettet. Men flere er blitt trukket feil pris når de har kjøpt periodebillett på Ruters billettautomater.

– Vi beklager dette og jobber med å rette feilen. Men ved en slik utrulling er det mange «duppedingser» som skal snakke sammen, sier Isberg i Ruter.

Hun ber dem som er rammet om å kontakte Ruters kundesenter som vil ordne opp i problemet.

Sjekk om din buss, t-bane eller trikk er i rute på Ruter sine nettsider.