– Natt til torsdag har vi gjennomført den første utrullingen av de nye prisene på alle serverne våre. I den forbindelse er det dessverre oppstått problemer med kortleserne på T-banen, buss og trikk og enkelte billettautomater, sier informasjonssjef Gry Isberg i Ruter til NRK.
Å endre alle prisene på hele Ruters teknologiske billettsystem er ifølge Isberg en stor operasjon.
– Da er det dessverre slik at vi ikke kan utelukke at problemer som dette kan skje.
- LES OGSÅ: Vil ha snikebøter som svir
- LES OGSÅ: 320 innstilte avganger
Trukket feil beløp
Mens Ruter jobbet med å rette feilen opplyste de at ingen ville få bot hvis de ikke kunne vise gyldig billett. Problemet gjaldt hovedsakelig for kortlesere på T-banen og trikken i Oslo. Også på enkelte busser var det trøbbel.
Torsdag kveld opplyser Ruter at systemfeilen som skapte problermer er rettet. Men flere er blitt trukket feil pris når de har kjøpt periodebillett på Ruters billettautomater.
– Vi beklager dette og jobber med å rette feilen. Men ved en slik utrulling er det mange «duppedingser» som skal snakke sammen, sier Isberg i Ruter.
Hun ber dem som er rammet om å kontakte Ruters kundesenter som vil ordne opp i problemet.
Sjekk om din buss, t-bane eller trikk er i rute på Ruter sine nettsider.