Hopp til innhold

Vil ha snikebøter som svir

Svir det i lommeboka når du blir tatt for sniking på trikken eller t-banen? Nå åpner de blå-blå for at bøtene kan bli enda dyrere.

BILLETTKONTROLL

Gebyrsatsene for sniking har vært uendret siden 2005.

Foto: Løchen, Per / SCANPIX

– Jeg synes snikegebyret er dyrt nok, men man glemmer ikke å betale billett neste gang, sier en reisende på t-banen i Oslo.

Men nå kan det koste deg mer, nettopp på grunn av alle som sniker.

– Velger bot fremfor billett

Pressetalsperson Ruter Sofie Bruun

Sofie Bruun, pressetalsperson Ruter.

Foto: Ruter

Ruter foreslo å sette opp snikegebyret høsten 2012. De ønsket å øke satsene fra 750 til 850 kroner for betaling på stedet, og fra 900 til 1.200 kroner for betaling med giro.

– Vi ser at enkelte spekulerer i å snike. De mener at det heller lønner seg å betale et gebyr når de blir tatt, enn å betale billetten sin. Da mener vi at gebyret blir for lavt, sier pressetalskvinne Sofie Bruun.

Men Ruter fikk nei fra samferdselsdepartementet, fordi hovedstadsområdet allerede har landets dyreste snikegebyrer. Etter regjeringsskiftet er tonen en annen i departementet.

Taper millioner på sniking

John-Ragnar Aarset

John-Ragnar Aarset, statssekretær samferdselsdepartementet (H).

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

– Vi har registrert at Ruter tidligere har søkt om å få lov til å øke gebyrsatsene for sniking og fått avslag. Men hvis de ønsker å søke på nytt, så vil vi som politikere se annerledes på saken, sier statssekretær i samferdselsdepartementet, John-Ragnar Aarset (H).

I høst oppga Ruter at det snikes for 100 millioner kroner i året, mens de tar inne 33 millioner kroner i gebyrer.

Snikegebyret har vært uendret på siden 2005. Noe må gjøres, mener Aarset.

– Når vi vet at Ruter taper mangfoldige millioner på sniking, så synes vi det rimelig å øke gebyrsatsene. De taper penger som kunne vært med på å bedre kollektivtransporten. Det er en god grunn i seg selv til å øke gebyrsatsene, sier Aarset.