Hopp til innhold

Ap: – Bompenge-forsinkelsen et politisk spill

– Det er påfallende at en samferdselsminister fra Fremskrittspartiet utsetter bompengeøkningen til etter stortingsvalget, sier Ap-topp i Akershus.

Bil passerer bomringen i Oslo

MILLIARDTAP: Forsinkelsene i bompengeinnkrevingen vil gi 1,3 milliarder kroner mindre enn beregnet til Oslopakke 3-tiltak. Her fra Sørkedalsveien.

Foto: Nadir Alam / NRK

Tonje Brenna

PÅFALLENDE: Tonje Brenna (Ap) tror det er politiske hensyn som gjør at Frps samferdselsminister utsetter bompengeøkningen til etter valget.

Foto: Nina Eriksen / NRK

– Dette syns jeg lukter litt politisk spill, egentlig, sier Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus fylkesting, Tonje Brenna.

– Jeg håper og tror samferdselsministeren er i stand til å svare på hvorfor dette tar så innmari lang tid all den tid vi har en avtale som har klart for seg hvilke datoer bompengene skal innføres fra.

NRK fortalte i dag at økningen i bompengeinnkrevingen, som er planlagt i flere etapper, blir kraftig utsatt.

Trinn 1 skulle iverksettes 1. mars neste år. Planen var både å øke bomtakstene og å innføre rushtidsavgift og en egen avgift for dieselbiler, såkalt miljødifferensiering.

Tekniske utfordringer

Det å skille mellom biler basert på utslipp krever nye tekniske løsninger i AutoPASS-systemet, og det har lenge vært klart at innføringen vil bli noe forsinket.

Vegdirektoratet har vurdert at det er realistisk å ha det nye systemet på plass i Oslos bomring innen sommeren 2017.

Samferdselsdepartementet har imidlertid gitt beskjed om vente til en løsning som kan brukes over hele landet er på plass. Det vil tidligst skje 1. oktober.

Fagfolkene i Oslopakke 3-sekretariatet vurderer 1. januar 2018 som den mest realistiske datoen for endringene.

Taper 1,3 milliarder

Også trinn 2 i endringene i bompengesystemet, de nye bommene på bygrensa, blir kraftig forsinket. De kan bli utsatt i et helt år, fra 1. januar 2018 til 1. januar 2019.

Inntektstapet i Oslopakke 3 som følge av forsinkelsene er beregnet til 1,3 milliarder kroner.

Samferdselspolitisk talsmann for Arbeiderpartiet i Oslo bystyre, Andreas Halse, synes også forsinkelsene er underlige all den tid staten var med på å lage tidsplanen.

Trenering?

Andreas Halse i Arbeiderpartiet

VIKTIG TILTAK: Andreas Halse (Ap) synes det er synd at et av de viktigste tiltakene for å bedre Oslo-lufte blir utsatt.

Foto: Kjetil Grude Flekkøy / NRK

Han ser en klar parallell til saken om innføring av lavutslippssoner, som han sier rett ut at statsråden har trenert.

– Det er umulig for meg å vite sikkert om dette også er trenering; det får nesten lytterne spekulere i, sa Halse da han var gjest i Østlandssendingens morgensending.

– Den ene konsekvensen er at vi ikke får inn de pengene vi trenger til de tiltakene vi skal gjøre, oppgradering av t-banenettet, nye trikker, nye sykkelveier og Røatunnelen, for å nevne noe.

– Mennesker må lide lenger

– Det andre og mer umiddelbare er at de nye bompengene var ett av de viktigste tiltakene for å gjøre noe med Oslo-lufta, hvor det er 185 mennesker i Oslo som dør for tidlig hvert år på grunn av dårlig luft.

– At det nå blir utsatt og mennesker må lide lenger, syns jeg er ganske synd, sier Andreas Halse.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har ikke vært tilgjengelig for kommentar.