Diskusjonen om hvor mange boliger Fornebu tåler har vart siden før flyplassen ble lagt ned for nesten 20 år siden. Mens grunneiere og utbyggere har presset på for å bygge ut mer, har blant annet kommunen villet beholde et grønnere Fornebu.
Men i dag legger rådmannen frem forslag om å øke antall boliger til 11.000. Plansjefen i Bærum mener Fornebu tåler så mange nye boenheter.
– Vi mener Fornebu kan bli et bedre sted å bo med mer bymessig utforming. En viktig forutsetning er at vi nå får T-bane i 2024, forhåpentligvis, sier plansjef Arthur Wøhni.
Kommunen kommer til å gå bort fra å bygge hus i landskap, som plansjefen sier de har bygd litt for mye av. Planen nå er å bygge tettere og høyere rundt de tre T-banestasjonene, der gjennomsnittshøyden blir seks etasjer.
– Og da understreker jeg gjennomsnittshøyde, sier plansjefen i Bærum.
– Vi kan gå opp til ni etasjer i ett hjørne, i en annen del av kvartalet går vi ned til to etasjer. På den måten får vi variasjon både i opplevelsen og boligtilbud.
Central Park og Champs-Élysées
Området rundt Nansenparken, som ble bygd på selve flyplassen, får fire-fem etasjer ut mot Fornebu-ringen, og så avtar høyden inn mot parken.
– Dette er Central Park på Fornebu. Parken skal være det viktigste elementet når du opplever Fornebu.
Snarøyveien, på sin side, skal gjøres mer bymessig.
– Mellom bygningene ved Snarøyveien er det nå bredere enn på Champs-Élysées i Paris. Vi vil bygge tettere og gjøre Snarøyveien til mer av en bygate enn en hovedvei, sier Arthur Wøhni, plansjef i Bærum kommune.
Nå er utbyggerne fornøyde
Obos er den største utbyggeren på Fornebu. De har presset på Bærum kommune for å få bygge tettere på Fornebu.
Med den nye planen får nå Obos, Aker og Selvaag bygge tettere på tomtene de allerede har kjøpt. Til gjengjeld skal de være med på å betale for bygging av skoler, barnehager, helsetjenester og kirke. I tillegg bidrar utbyggerne med to milliarder til T-banen, som foreløpig er beregnet til å koste nesten 12 milliarder kroner.
Konsernsjef i Obos, Daniel Siraj, er fornøyd.
– Her får vi som utbyggere et betydelig større utbyggingsvolum enn det vi har kjøpt tomtene med premiss på. Da er det ikke urimelig at vi bidrar til fellesskapet i form av både bane og sosial infrastruktur.
Opptatt av grøntområdene
Terje Sand, leder i Fornebulandet Vel, peker på to sider ved planene.
– Veldig mange er for at det skal komme T-bane ut hit, samtidig som de er imot at det skal komme 11.000 boliger. Men de tingene henger jo sammen, vi kan ikke ha T-bane her hvis det ikke blir en viss form for urbanisering.
– I utgangspunktet vil vellet ikke kommentere antall boliger, men vi er opptatt av grøntarealer og oppvekstvilkår for dem som bor her, sier Sand i Fornebulandet Vel.