NRK Meny
Normal

– Manglerudtunnelen er viktigere enn E18

– Det er viktigere å legge E6 i tunnel under Manglerud enn å bygge ny E18 gjennom Asker og Bærum, mener lederen for det lokale bydelsutvalget.

Kristin Sandaker

HÅPER PÅ STATEN: BU-leder Kristin Sandaker ber staten sørge for at hovedferdselsåren til resten av Europa havner under bakken.

Foto: Olav Juven / NRK

På Manglerud går køen sakte under motorveibrua mellom senteret og t-banestasjonen. Vedlikeholdsarbeidet i Brynstunnelen gjør trafikken enda tettere enn vanlig.

Mangler finansiering

En tunnel har vært diskutert i en årrekke. E6 Manglerudprosjektet er nevnt både i Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, og planlegging pågår hos Statens vegvesen.

Reidar Hamre

BARE PRAT: Vi har ikke evne til å gjennomføre ting i dette landet, sier Reidar Hamre.

Foto: Olav Juven / NRK

I likhet med E18 er planen at deler av veien skal betales av egne bommer når veien står ferdig. Men Manglerudtunnelen er langt fra finansiert, og noen har gitt opp håpet.

– Vi har ikke evne til å gjennomføre ting i dette landet. Vi bare prater, sier Reidar Hamre.

– Det er behov for tunnelen, absolutt. Det er veldig forurenset; særlig i området hvor de bygger ny barnehage nå er det ille, sier Hamre før han haster avgårde for å rekke t-banen.

Elin Landbakk

OPTIMIST: Elin Landbakk plages av støy fra E6 på Abildsø og håper på tunnel.

Foto: Olav Juven / NRK

Kø og bråk

Ikke alle vi møter utenfor senteret ser like mørkt på å få lagt motorveien i tunnel under boligområdene på Abildsø, Ryen, Manglerud og Bryn.

– Jeg håper jo det. Det er veldig mye trafikk og veldig mye belastning for de som bor her.

– Vi bor rett ved E6. Vi merker tungtrafikken, og det er kø og bråk hele tida, sier Elin Landbakk fra Abildsø.

Ekstrem barriere

– E6 er en ekstrem barriere mellom strøkene i bydelen. Den forhindrer all fornuftig bydelsutvikling, og vi skal jo ta vår del av veksten, sier Kristin Sandaker (Ap), leder for bydelsutvalget i bydel Østensjø.

Manglerudtunnelen er et av mange vei- og kollektivprosjekter som kjemper om penger i de pågående Oslopakke 3-forhandlingene.

Kristin Sandakers eget parti har antydet at Manglerudtunnelen må vike for ny sentrumstunnel. Venstre beskylder Arbeiderpartiet for å bruke tunnelen som en brikke i et spill for å få plass E18 vestover, noe Ap avviser.

– Jeg frykter at Manglerudtunnelen kan bli nedprioritert, men vil ikke være med på premisset om at dette er et politisk spill.

– Det er et kjempedilemma. Vi ha en sentrumstunnel, og vi ha en Manglerudtunnel, så enkelt er det.

– Når det gjelder E18 mener jeg at det ikke er et så utpreget miljøprosjekt som Manglerudtunnelen, sier Sandaker.

Ber staten ta ansvar

BU-lederen minner om at det er E6 gjennom hennes bydel som er hovedveien for godstransport til Europa.

– Det gjelder ikke i samme grad for E18. For meg er Manglerudtunnelen langt viktigere enn E18.

Derfor mener hun at Staten må sørge for å få på plass E6 Manglerudprosjektet uavhengig av Oslopakke 3.

– Vi står like ved veien, og i hvert fall hvert tiende kjøretøy er tungtransport som ikke skal til Bryn eller Manglerud senter, sier Kristin Sandaker.

Manglerudprosjektet

Slik presenterer Statens vegvesen Manglerudprosjektet. Etappe 1 er ny vei i dagen fra Klemetsrud til Ryen (gul strek). Den stiplede linjen er selve tunnelen.

Foto: Statens vegvesen