På Manglerud går køen sakte under motorveibrua mellom senteret og t-banestasjonen. Vedlikeholdsarbeidet i Brynstunnelen gjør trafikken enda tettere enn vanlig.
Mangler finansiering
En tunnel har vært diskutert i en årrekke. E6 Manglerudprosjektet er nevnt både i Oslopakke 3 og Nasjonal Transportplan, og planlegging pågår hos Statens vegvesen.
I likhet med E18 er planen at deler av veien skal betales av egne bommer når veien står ferdig. Men Manglerudtunnelen er langt fra finansiert, og noen har gitt opp håpet.
– Vi har ikke evne til å gjennomføre ting i dette landet. Vi bare prater, sier Reidar Hamre.
– Det er behov for tunnelen, absolutt. Det er veldig forurenset; særlig i området hvor de bygger ny barnehage nå er det ille, sier Hamre før han haster avgårde for å rekke t-banen.
Kø og bråk
Ikke alle vi møter utenfor senteret ser like mørkt på å få lagt motorveien i tunnel under boligområdene på Abildsø, Ryen, Manglerud og Bryn.
– Jeg håper jo det. Det er veldig mye trafikk og veldig mye belastning for de som bor her.
– Vi bor rett ved E6. Vi merker tungtrafikken, og det er kø og bråk hele tida, sier Elin Landbakk fra Abildsø.
Ekstrem barriere
– E6 er en ekstrem barriere mellom strøkene i bydelen. Den forhindrer all fornuftig bydelsutvikling, og vi skal jo ta vår del av veksten, sier Kristin Sandaker (Ap), leder for bydelsutvalget i bydel Østensjø.
Manglerudtunnelen er et av mange vei- og kollektivprosjekter som kjemper om penger i de pågående Oslopakke 3-forhandlingene.
- Les også: Hvem skal ut av Oslopakke 3?
- Les også: Høyre velger vei fremfor trikk
Kristin Sandakers eget parti har antydet at Manglerudtunnelen må vike for ny sentrumstunnel. Venstre beskylder Arbeiderpartiet for å bruke tunnelen som en brikke i et spill for å få plass E18 vestover, noe Ap avviser.
– Jeg frykter at Manglerudtunnelen kan bli nedprioritert, men vil ikke være med på premisset om at dette er et politisk spill.
– Det er et kjempedilemma. Vi må ha en sentrumstunnel, og vi må ha en Manglerudtunnel, så enkelt er det.
– Når det gjelder E18 mener jeg at det ikke er et så utpreget miljøprosjekt som Manglerudtunnelen, sier Sandaker.
Ber staten ta ansvar
BU-lederen minner om at det er E6 gjennom hennes bydel som er hovedveien for godstransport til Europa.
– Det gjelder ikke i samme grad for E18. For meg er Manglerudtunnelen langt viktigere enn E18.
Derfor mener hun at Staten må sørge for å få på plass E6 Manglerudprosjektet uavhengig av Oslopakke 3.
– Vi står like ved veien, og i hvert fall hvert tiende kjøretøy er tungtransport som ikke skal til Bryn eller Manglerud senter, sier Kristin Sandaker.