NRK Meny
Normal

– Ingen hodeløs kjøpefest i desember

I fjor var nordmenn sparsomme med julehandelen. Det vil vi trolig være i år også, ifølge prognoser for årets julehandel.

Julehandel i Karl Johans gate i Oslo.

I desember vil vi trolig handle for 50 milliarder kroner. Bildet viser julehandel i Karl Johans gate i Oslo i fjor.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Selv om nordmenn handlet for 49 milliarder kroner i 2012, falt handelen med omtrent to prosent fra året før. Dette var første gang man opplevde et fall på 24 år, og fallet skyldtes trolig at man blant annet hadde to dager mindre å handle på.

I år forventes det at kjøpelysten øker og at økonomien igjen er i vekst. Likevel blir det ingen voldsom kjøpefest viser hovedorganisasjonen Virkes prognoser.

Administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, har gode nyheter til næringslivet.

Administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, har gode nyheter til næringslivet. Fra nedgangen i fjor øker julehandelen igjen i år.

Foto: Virke

– Vi ser at befolkningen sparer overraskende mye, samtidig som antallet arbeidsledige vokser. Våre prognoser tilsier at omsetningen i år går opp med 2,5 prosent til 50,5 milliarder, sier administrerende direktør, Vibeke Hammer Madsen.

Oslo i forbrukstoppen

I Oslo regnes det med at man vil åpne lommebøkene mest. I den kommende julemåneden vil butikkene i hovedstaden omsette for 10 900 kroner per innbygger.

Virke mener dette skyldes et høyere inntekstnivå enn i resten av landet.

I den andre enden av skalaen ligger Østfold. Med nærhet til svenskegrensen regnes det med at hver innbygger vil handle for gjennomsnitlig 8350 kroner.

I gjennomsnitt vil vi handle for omtrent 10 000 kr per innbygger.

De tradisjonelle harde pakkene under treet, byttes ut med med reiser og opplevelser.

Fortsatt populært med netthandel

Nordmenn fortsetter ivrig å handle på nett, og i desember blir det trolig for 3,4 milliarder. Det regnes med at vi vil legge igjen 1 milliard kroner i utenlandske nettbutikker.

Ifølge Madsen blir netthandel mer og mer populært blant folk.

– Flere aktører åpner nettbutikker, samtidig som kundene også modnes. Netthandelen hadde betydelig høyere vekst enn de fysiske butikkene første halvdel av 2013, sier hun.

Likevel er handelen i de fysiske butikkene livsviktig for flere bransjer. I desember kjøper nordmenn nesten dobbelt så mye vin og sprit enn resten av året. Matvarebutikkene øker omsetningen med en femtedel bare i desember, og i år vil man omsette dagligvarer for omtrent 21 milliarder.

Utover matvarehandel legges det flest kroner igjen i klesbutikkene i desember. For butikkene som selger klær, bøker, pynt til hjemmet, smykker, leker, sportsutstyr og elektroniske artikler er jula viktig. I flere bransjer er omsetningen i desember 2,5 til 3,5 ganger høyere enn ellers i året.

– Det er åpenbart at en vellykket julehandel er med på å trygge arbeidsplassene i varehandelen, sier Madsen.