Forrige uke handlet nordmenn for rundt 14,3 milliarder kroner. Dette er over en halv milliard kroner mer enn i samme uke i fjor, og tilsvarer en økning på 4 prosent, viser tall fra 170 kjøpesentre utarbeidet av Kvarud Analyse på vegne av Hovedorganisasjonen Virke.
– Vi har startet julehandelen sent i år, men tallene ligger godt i rute i forhold til vår prognose på 3 prosent økning, sier sjeføkonom i Hovedorganisasjonen Virke, Lars Haartveit.
Bra uke for klesbransjen
Det dårlige vinterværet har gjort at særlig sko- og klesbransjen den siste tiden har opplevd sviktende omsetning. I uke 50 snudde derimot trenden, og bransjen fikk en omsetningsvekst på 7 prosent sammenlignet med samme uke i fjor.
Sammenlignet med samme periode i fjor har interiør- og møbelbutikker økt omsetningen med 8 prosent, og dagligvarebutikkenes omsetning har økt med rundt 2 prosent.
Flere netthandler
Stadig flere kjøper også julegaver fra sofakroken. Ifølge en undersøkelse foretatt av førsteamanuensis Peder Inge Furseth ved Handelshøyskolen BI, øker julehandelen på internett faktisk dobbelt så mye som julehandelen i vanlige butikker.
I november og desember omsatte nettbutikker i Norge for 3,1 milliarder kroner. Dette tilsvarer en økning på rundt 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Tradisjonelle butikker og kjøpesentre ligger ifølge Furseth an til å få en omsetningsøkning på rundt 3 prosent.
– Trygt og bekvemmelig
– Økningen i netthandel skyldes at folk synes dette er en trygg handlemåte, at servicen har bedret seg, og at det er enkelt og bekvemmelig å kjøpe varer fra sofaen hjemme. For eksempel får man pakket inn, satt på etikett og sendt bøker direkte til mottakeren, sier Furseth.
I perioden mellom 1. januar og 21. desember i år har nordmenn til sammen handlet på internett for mer enn 30 milliarder kroner. Det er ifølge Furseth en økning på 4,5 prosent sammenlignet med samme periode i 2010.
(NTB)