Hopp til innhold

– For dårlig sikkerhet i havna

Like ved Oslo sentrum håndteres store mengder farlig gods hver dag. Mens alle driver med sitt, har ingen en samlet oversikt over risikoen, viser en ny rapport. Konsekvensene kan bli svært alvorlige.

Slik skal Norges største containerterminal vil se ut ferdig utbygget.

Slik skal Norges største containerterminal se ut ferdig utbygget. I likhet med i mange andre storbyer, ligger havneområdet tett innpå bybebyggelsen. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap etterlyser en samlet styring av sikkerheten i området.

Foto: visCo

Jon Lea

Jon A. Lea.

Foto: Aina Indreiten / NRK

Den 148 sider lange rapporten fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) tar for seg sikkerheten ved Norges største containerhavn, og hva Oslo kommune, Oslo Havn, oljeselskapene og andre virksomheter kan gjøre for å bli bedre.

Hovedproblemet er at det ikke er noen samlet styring, sier direktør i DSB, Jon A. Lea.

– Hver og en av aktørene har gjort jobben sin, men det har vært for lite oppmerksomhet omkring helheten, sier Lea.

I rapporten etterlyser direktoratet en tydelig plassering av det overordnede ansvaret for sikkerheten.

– Er det godt nok? Nei.

– Det er store mengder farlig gods som håndteres i forbindelse med Sjursøya og Sydhavna. Førti prosent av alt drivstoff i Norge kommer fra Sjursøya. Det er Norges største containerhavn, det er stor byggeaktivitet, og en ny bydel reiser seg like ved, sier Lea.

– Så har vi stilt noen spørsmål. Er det en god nok oversikt? Er det en helhetlig risikovurdering? Svaret er nei.

Hva hvis fjorden brenner?

Bjørvika-scenariet

Ringene viser utbredelse av brann- og røykgasser ved en tenkt lekkasje fra et tankskip, med en vindretning på 2 m/s. I den blå sonen vil folk oppleve forbigående skadelige helseeffekter eller ubehagelig lukt hvis de oppholder seg mer enn en time. I rød sone antas det at opphold i over en time vil gi livsturende helseeffekter. Dersom det blåser mer, vil spredningen være langt større.

Foto: DSB Rapport

I rapporten legger direktoratet fram flere verstefallscenarioer for å vise hvor galt det kan gå. De har konsentrert seg om sikkerhet og ulykker, og ikke sett på faren for et eventuelt terrorangrep i området.

Hva hvis det er en kraftig lekkasje av bensin ved oljeterminalen som ikke stoppes, og en brann sprer seg til andre tanker på Sjursøya? Behov for evakuering vil avhenge av hvor lang tid det vil ta før brannen kan slukkes. Ifølge Brann- og redningsetaten Oslo kommune kan det ta dager avhengig av om brannen må brenne ut på en kontrollert måte, står det i rapporten.

I et annet scenario lekker det bensin fra et tankskip i området nord for Sjursøya, og et større flak av bensin driver mot Bjørvika og tar fyr. Avhengig av vindretning vil røyk og branngasser kunne spre seg utover et stort område sentralt i Oslo.

– Store konsekvenser

– Det er ingen som håper eller tror at dette skal skje, men det kan skje. Derfor må vi være maksimalt gode på å unngå at det skjer, og å kunne håndtere det hvis det skjer. Konsekvensene kan være ille for veldig mange mennesker, sier Lea.

I rapporten legges det fram flere forslag til tiltak for oljeselskapene, Oslo Havn og Oslo kommune. Hva som skjer videre, skal direktoratet komme tilbake til.

– Det er de som er der, som primært må løse dette. Jeg er ganske sikker på at tiltakene i denne rapporten vil bli vurdert seriøst, og fulgt opp, fordi de er tjent med det selv, sier Lea.

Får én million euro fra EU

Neste år skal det gjennomføres en såkalt fullskalaøvelse i Oslo sentrum, som har fått navnet HarbourEx15. Her skal beredskapen på ulykker og hendelser i området testes, og forbedres.

– Vi skal øve på noen av scenarioene i denne rapporten. Vi har fått én million euro i støtte fra EU for å gjennomføre øvelsen. Mye aktivitet i storbyhavner og mange boliger tett på, er en problemstilling som går igjen fra by til by i Europa, sier Lea.

Derfor håper EU at funnene fra øvelsen vil kunne brukes også i andre europeiske byer.