Hopp til innhold

- Måtte presse meg til å gå på skolen

Nå trives Vida Alizadh godt på skolebenken. Prosjektet «Ny giv» har gitt stor uttelling i Østfoldskolene.

Vuda Alizadh og Nicolai Kalland Marthiniussen

Vida Alizadh trives nå med å gå på skolen. Før måtte hun presse seg til å gå hver dag.

Foto: Tor Renè Stryger / NRK

Ferske tall viser at en av ti dropper ut av skolen i Østfold, mens det var tre ganger så mange før prosjektet startet.

Vida Alizadh er en av dem som kom over «skolekneika» da hun fikk den hjelpen hun trengte.

Før måtte hun presse seg til å dra på skolen hver dag, forteller hun.

– Men nå er du et helt annet sted?

– Ja, nå vil jeg jobbe, for nå vet jeg hva jeg vil, forteller hun til NRK.

– Jeg ble mer motivert til å jobbe

Mange klarer ikke overgangen til videregående skole. Prosjektet «Ny giv» skal gi skoletrøtte elever en ny gnist.

Nicolai Kalland Marthiniussen

Nicolai forteller at han er mer motivert og fornøyd med skolearbeidet.

Foto: Tor Renè Stryger / NRK

Tett oppfølging og ekstra lesetrening i siste del av ungdomsskolen er blant noen av tiltakene.

Nicolai Kalland Marthiniussen har også opplevd å få nytt pågangsmot på skolebenken som følge av prosjektet.

– Jeg fikk bedre resultater og ble mer fornøyd med skolearbeidet. Jeg ble mer motivert til å jobbe, forteller han til NRK.

Vil gi «Ny giv» til flere

Leder i Opplæring, kultur og helsekomiteen i fylkeskommunen, Inger Christin Torp, er strålende fornøyd med de ferske tallene.

Inger-Christin Torp

Leder i Opplæring, kultur og helsekomiteen i fylkeskommunen, Inger Christin Torp.

Foto: Tor Renè Stryger / NRK

– Her har vi jo tall som veldig tydelig viser at det er en god fremgang, sier hun til NRK.

– Det er kjempebra og vi må holde på det videre. Vi må sørge for at den pedagogikken som lærerne har lært i «Ny giv» kommer flere til gode og at den kan brukes videre. Nå har vi funnet et verktøy som tydelig gir effekt, mener Torp.

Ved Fredrik II i Fredrikstad sprer de kunnskapen de har fått i «Ny giv» til alle lærerne på skolen, slik at flere elever skal få nytte av den.

– Vi ser at den «NY giv»-gruppa vi har fått er en liten del av elevene, men de som scorer under kritisk grense i lesing og regning er en stor gruppe. Dem må vi gjøre noe mer for, sier «Ny giv»- koordinator ved skolen, Merete Lidahl.

Merete Lidahl

Merete Lidahl ved Fredrik II.

Foto: Tor Renè Stryger / NRK