Teknologi stopper ikke mobilbruk bak rattet

Over halvparten av oss holder fortsatt mobilen i hånda mens vi kjører bil, til tross for økende tilgang til handsfree-teknologi.

Kvinne snakker i mobil og kjører bil

Årlig skrives det ut over 10.000 bøter for mobilbruk, men UP mener de kunne tidoblet antallet om de økte kontrollaktiviteten.

Foto: Erwin Wodicka - wodicka@aon.at / Colourbox

Du cruiser på motorveien i 110km/t. Trafikken flyter, solen skinner, og du er kanskje på vei hjem til middag. Så ringer mobilen. Du har ikke handsfree, men det er sjefen som ringer. Tar du den?

Paal-Gunnar Mathisen, Trygg Trafikk

Paal Gunnar Mathisen mener de som bruker mobilen mens de kjører ikke har respekt for andre trafikanter.

Foto: Ida Christine Johannessen

En undersøkelse Norstat har utført for Storebrand viser at over halvparten av nordmenn bruker mobilen under kjøring. Flest sier de svarer fordi de føler de må.

– Det er egoistisk

Paal Gunnar Mathisen er distriktsleder for Trygg Trafikk i Østfold og mener det er dårlig gjort å gjøre trafikken farligere for de rundt seg.

– Vi har jo dødsfall hvor den utløsende årsaken var bruk av mobiltelefon. Samtidig er det store mørketall, fordi det er svært få av dem som krasjer som innrømmer at de har brukt mobiltelefonen.

Om du fomler med mobiltelefonen mens du kjører bil, kan det gi deg dårligere konsentrasjonsevne enn om du hadde 0.8 i promille.

Uoppmerksomhet hos fører bidro til nesten hver tredje dødsulykke i trafikken i perioden 2011–2015. Manglende oppmerksomhet er en betydelig medvirkende faktor i minst 12 prosent av alle trafikkulykker, ifølge tall fra Samferdselsdepartementet.

Mobil i bil

Ifølge undersøkelsen bruker vi mobilen mest til navigasjon og å lese meldinger, etter telefonsamtaler.

Foto: Andreas Sundby / NRK

Verstingene er i Østfold

Undersøkelsen viser at to tredeler av østfoldinger har brukt mobil uten handsfree mens de kjører bil, og en tredel av østfoldinger bruker mobilen mens de kjører på motorvei – gjennomsnittet for landet er 20 prosent.

– Mange av de vi stopper har jo faktisk handsfreeopplegg i bilen, men benytter det ikke, sier distriktsleder Kai Voldengen i utrykningspolitiet i Øst politidistrikt.

Han er overrasket over hvor mange de tar i mobilbruk.

– Det hender også at vi tar folk som sitter og surfer på nettbrett eller PC bak rattet.

Sogn og Fjordane er best

I Sogn og Fjordane sier 44 prosent av bilistene at de aldri bruker mobilen uten handsfree mens de kjører.

Det er ingen overraskelse for politioverbetjent Terje Oksnes. Han er distriktsleder for utrykningspolitiet i Sør-Vest og Vest politidistrikter.

Terje Oksnes

UP-sjefen i region Vest er enig i at folk i Sogn og Fjordane er flinke til å la telefonen ligge når de kjører bil.

Foto: Sindre Øye Helgheim / NRK

Han tror det er fordi de har andre holdninger til regelverket enn andre steder i landet.

– Jeg har inntrykk av at livene leves hurtigere på Østlandet, mens man har en roligere tilværelse på landsbygda.

Tror på strengere straff

I dag får man 1690 kroner i bot for å bruke mobilen under kjøring. I et høringsnotat foreslår Samferdselsdepartementet å skjerpe straffen for mobilbruk i trafikken. Departementet ønsker at håndholdt mobilbruk skal gi 3 prikker.

Petter Berg, fagsjef for motor
Foto: STOREBRAND

Under halvparten av deltagerne sier at strengere straff vil påvirke eget mobilbruk.

– 1700 kroner er nærmere en parkeringsbot enn straffen for promillekjøring i størrelsesorden, og da sier det seg selv at det ikke virker særlig avskrekkende, sier fagsjef for motor i Storebrand, Petter Berg.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Tiltalt for råkjøring på E6

    En 20-åring fra Fredrikstad er tiltalt for trusler og flere andre lovbrudd. Ifølge tiltalen truet han en kvinne med en softgun og en kniv og stjal en firmabil. Politiet målte bilen senere til en fart på over 180 kilometer i timen på E6. Han hadde heller ikke gyldig førerkort.

  • Dårlig brannsikring gir gebyr

    Rådmann i Sarpsborg vil gi et tømrerfirma et overtredelsesgebyr på kr 140 000 for å ha oppført en brannvegg som ikke hadde tilstrekkelig motstand mot brann. Byggearbeidene ble stanset fordi kommunen mente feil og mangler var så alvorlige at de kunne bety fare for liv og helse. Lederen firmaet som nå er konkurs, Sherko Tagaran sier til NRK at han ikke har skyld i feilene fordi han kun har fulgt tegningen fra eier og arkitekt