Kort fortalt, viser statistikken til NSB at tallet på reisende mellom Oslo og Halden er stabilt, at de reisende er litt mer fornøyde i år, og at togene i rushtiden sliter mest med å unngå forsinkelser.
Økning overalt ...
NSB har en økning i persontogtrafikken på 7,3 prosent, sett på landsbasis. Antall reisende med persontog i Norge i 2013 var på 60,5 millioner.
NSBs driftsresultat er deretter. 378 millioner kroner er nesten en tredobling fra de 132 millionene NSB satt igjen med etter kostnader i 2012.
... unntatt her
Men Østfoldbanen ser ut til å ha stagnert, i hvert fall når det gjelder omfanget av trafikken. Det var ikke flere som reiste mellom Halden og Oslo i fjor enn det var året før. Og trafikken på linjen Halden-Göteborg har gått ned, som en følge at reisende kan dra med Västtraffik mellom Halden og Trollhättan.
-Vi har ikke nådd taket, men vi har tatt oss et lite hvileskjær. Det sier NSBs strekningsleder på Østfoldbanen, Terje Andersen.
Satser lokalt
Ifølge ham flater det nå ut etter i overkant av ti år med sammenhengende vekst, og det kommer tiltak for å øke veksten igjen framover. Tiltak som betyr endringer for dem som reiser med tog internt i Østfold.
NSB vet gjennom tett dialog med fylkeskommunen at det er mye ledig lokal kapasitet blant busselskapene, og NSB prøver nå å flere av de lokale bussrutene bedre samkjørt med jernbanen.
– Det tetter seg til på veien, sier Andersen, toget mellom Fredrikstad og Sarpsborg kjører på ti minutter, altså dobbelt så raskt som bilen. Det er her vi skal sette inn trykket, NSB skal ha mer lokal trafikk i Østfold.
Men det er ikke bare på veien det har tettet seg til. Strekningen Halden-Oslo S har en gjennomsnittlig ukebasert punktlighet på 89 prosent. Men dette faller til 83 prosent i rushtiden, noe som er en direkte konsekvens av at Østfoldbanen ikke har plass til flere tog i sin nåværende form, som Andersen også har sagt før.
– Det blir gjort det som er mulig å gjøre, men det er en stor utfordring, medgir Andersen.
– Det er ikke plass til flere tog, de ligger i kø i rushtiden. Blir det en forsinkelse så forplanter det seg. Vi må faktisk leve med forsinkelser i rushtid inntil Follobanen er klar i 2020. Det er beklagelig, men slik vil det bli.
- Les også:
Kundene litt mer fornøyde
Noe stiger også på Østfoldbanen i likhet med resten av landet, nemlig KTI. Eller Kundetilfredshetsindeksen. For strekningen Halden-Oslo S lå den våren 2013 på 65. Nå, et år senere har detn steget til 69. Andersen er ikke i tvil om hva disse tallene betyr.
– At vi er helt avhengige av å snakke med kundene, og høre hva de er godt og mindre fornøyd med.
– De sier de er veldig godt fornøyd med servicen om bord i og kvalitetem på togene. Og de er svært misfornøyd med forsinkelser og innstillinger på grunn av planlagte arbeider. Vi planlegger sammen med Jernbaneverket hvordan vi skal informere og håndtere kundene under store brudd som kommer i månedene framover.