Hopp til innhold

Skal ikke tukle med Rygge

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete advarer mot å dele flytrafikken i framtiden mellom Gardermoen, Rygge og Torp.

Flyfoto . Rygge flyplass
Foto: Tor Richardsen / Scanpix

Men på Moss Lufthavn Rygge skal de få gjøre som de vil, lover statsråden.

Markedsstyrt

Fra Samferdselsdepartementet understrekes det i formiddag at Navarsete ikke ønsker å røre ved konsesjonen som Moss Lufthavn Rygge skal operere etter.

Samferdsleminister Liv Signe Navarsete
Foto: Øyvind Torvund / NRK

- Jeg har ikke sagt et eneste ord om Rygge, sier statsråden

- Konsesjonen til Rygge ligger fast, og Rygge skal selvsagt få utvikle seg på innland og utland og konkurrere på flighter både hit og dit, sier Navarsete.

Fremtidige roller

Spørsmålet om Rygges, Torps og Gardermoens fremtidige roller dukket opp på dagens pressebriefing, der samferdselsministeren orienterte om høringene rundt behovet for en tredje rullebane på Gardermoen.

Miljøverndepartementet vurderer om Rygge og Torp skal ta på seg å avlaste Gardermoen med en del utenrikstrafikk, men dette er ikke samferdselsministeren en tilhenger av.

Flere andre har også meldt seg på - Høyres ordførerkandidat Tage Pettersen i Moss advarer regjeringen mot å gå inn og tukle med den konsesjonsavtalen som allerede ligger på plass for Moss Lufthavn Rygge.

Venstre mener Gardermoen blir nødt til å la sine mindre naboer ta en del av lasset i årene framover.

- Mange reisende fra Vestfold og Østfold må nå til Gardermoen. I tillegg har Torp og Rygge en sentral beliggenhet for store deler av østlandsområdet. Ved å la Torp og Rygge ta mer trafikk, er dette positivt for miljøet og publikums reisetid, sier Borghild Tenden (V), nestleder i Transport- og kommuinaksjonskomiteen.

Gardermoen sentral

- Gardermoen må forbli et viktig nav i både innenlands og utenlands flytrafikk, sier Navarsete til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB). Dette kommer etter at miljøvernminister Helen Bjørnøy har sagt at det er viktig å satse mer på Torp og Rygge for å avlaste Gardermoen.

Samferdselsministeren mener en delt løsning på utenrikstrafikken vil gi økt interntrafikk, og dermed legge større belastninger på miljøet.

- Det vil bli en ugunstig løsning for det regionale Norge dersom mange må fly til Torp eller Rygge mens mesteparten av utenlandstrafikken går over Gardermoen, sier Navarsete.

Ingen effekt på Rygge

Men dette er en annen debatt enn den om Rygges framtid, sier Navarsete, og understreker at det vil være markedet, og ikke et departement, som vil regulere trafikken til og fra utenlandske destinasjoner fra Moss Lufthavn Rygge.