SE OGSÅ: |
ALT OM: |
- Avtaleutkastet bærer preg av å være en husmannskontrakt, sier styreleder Egil Ullebø i Rygge Sivile Lufthavn.
I slutten av april kom grunneier Forsvaret ved Luftforsvaret og Forsvarsbygg med et utkast til avtale med Rygge Sivile Lufthavn (RSL), og planen var å komme raskt i gang med forhandlinger.
Styreleder Egil Ullebø, RSL. Foto: Borregaard
- For kort leietid
Flere av forslagene blir imidlertid for mye å svelge for styreleder Egil Ullebø i RSL. Ifølge utkastet tilbyr Forsvaret leietid på seks måneder ad gangen, mens han hadde regnet med en periode på 25 år.
- Tenk deg å skulle bygge et hus på en tomt som du ikke hadde garanti for å beholde i mer enn et halvt år ad gangen. Ingen vil gå med på det, sier Ullebø.
- Urimelige krav
I tillegg oppfatter han det som urimelig at Forsvaret ikke vil tillate at RSL bruker sine egne bygninger som sikkerhet for lån.
- Vi skal oppføre egne bygninger på flyplassen, og da er det rimelig å kunne bruke den kapitalen som pant for en eventuell lånefinansiering, mener styrelederen.
Han tror ikke at Forsvaret egentlig ønsker å stille krav som RSL ikke kan godta.
- Kontrakten som helhet er god, mens de enkelte delene ikke holder. Som leietid og betingelser for finansiering. Årsaken er trolig at de enkelte juridiske dokumenter ikke er sett i sammenheng. Og de bærer preg av å være satt sammen av hobbyjurister, sier Ullebø.
Nekter å forhandle
Nå nekter styrelederen å sette seg til forhandlingsbordet.
- Hva skal til for at RSL skal møte Forsvaret til forhandlinger?
- Først må Forsvaret rydde opp i disse betingelsene og slutte å stikke kjepper i hjulene for prosjektet, svarer han.
Konsekvensen av uenigheten mellom partene kan være at flyplassen står ferdig senere enn den planlagte oppstarten sommeren 2006.
- Klokken går og vi har ikke mye tid. Det kan lett gå mot 2007 før vi er ferdige, sier Ullebø.
Forsvarsbyggs kommunikasjonsdirektør Hilde Barstad sier at Forsvaret ikke ønsker å kommentere saken