Hopp til innhold

Rekordøkning for NSB

NSB har hatt en rekordstor passasjerøkning de fire første månedene i 2013. Liten økning på Østfoldbanen.

Tog

ØKTE MED EN PROSENT. Togene på Østfoldbanen har så langt i år fraktet èn prosent flere passasjerer sammenlignet i fjor.

Foto: Rainer Prang / NRK

NSB opplevde rekordstor passasjerøkning i årets fire første måneder.

Strekningen mellom Oslo S og Skien hadde størst økning, med 21 prosent flere kunder.

Samtidig hadde regiontoget mellom Halden og Gøteborg en nedgang på 14 prosent.

Les også:

Populær ruteomlegging

Passasjerøkningen førte til at driftsresultatet for persontogene endte på 199 millioner kroner, en økning på 62 millioner fra i fjor.

– Dette viser at ruteomleggingen i desember 2012 har gitt et mer attraktivt togtilbud for de aller fleste på Østlandet, sier leder for NSB Persontog, Tom Ingulstad, i en pressemelding.

NSB har dog merket seg at ikke alle er like fornøyd med dagens togtilbud.

– Flere kunder på togene betyr også flere ståplasser i rushtiden. NSB må nå videreutvikle sitt togtilbud, men viktigst av alt er at vi gjør det vi kan for at våre kunder blir mer tilfredse.

Spesielt på Østlandet er det mange kunder som ikke er fornøyd, og det må vi ta på alvor, sier Ingulstad.

Les også:

Økning legger press på NSB

Med flere kunder øker også kravene for NSB.

I spørreundersøkelsen NSB har gjennomført blant sine kunder vises blant annet at passasjerer på Østfoldbanen er misfornøyde med punktligheten, forteller salgs- og markedsansvarlig i NSB, Terje Andersen til NRK.

- Ut i fra de forutsetningene vi har, med antall tog på sporet, er det en utfordring. Men vi må bare strekke oss enda lenger, for å levere til kundene.

Passasjerene er fornøyde med enkelte ting, men når det gjelder dette med å kjøre togene i rute og håndtere avvikssituasjoner, er det helt klart at her må vi forbedre oss, sier Andersen.