Tyveri av kobber fra jernbanens kabler fører til store forsinkelser på togene. Det vil Jernbaneverket ha en slutt på.
Nå tester de ut nye ledninger som ikke er like attraktive å stjele.
– Her har tyver vært og klipt kobberet. Det virker som de vet hva de driver med, sier teamleder i jernbaneverket Lars Erik Lunde.
Han er ute og inspiserer området der tyver har vært på ferde. Det har ettervert blitt en vanlig jobb.
- Les også:
- Les også:
Problem i hele landet
For kobbertyverier er et økende problem, og har gitt store forsinkelser, forteller Jan Prang, faglig leder el-kraft, Jernbaneverket.
– I takt med økt kobberpris, har problemet blitt større og større. Det er ikke bare her i Østlandsområdet det er et problem, men generelt i hele landet, sier han.
Men nå skal de teste ut alternativer til de verdifulle kobberledningene. Det er kabler som er vanskeligere å stjele eller som ikke har noen verdi på svartebørsen.
– Dette er en variant som vi prøver ut i pilotprosjektet. Den har en aluminiumskjerne, og bør ikke være attraktiv å stjele, forteller Prang mens han viser frem den nye kabelen de tester ut.
- Les også:
(Saken fortsetter under bildet.)
Store kostnader
Et simpelt tyveri kan lamme togtrafikken, for kobberledningen utgjør banens jordingsanlegg. Bare på østfoldbanen var det i fjor 18 kobbertyverier. Ett av dem stanset togtrafikken i hele 5 timer.
Testene som nå gjøres vil derfor bli avgjørende. Er dette vellykket kan bli aktuelt for jernbaneverket å ta den enorme jobben det er å bytte ut alle kobberkabler.
– Det kan skje. Dette vil ta tid, for det er en rimelig stort kostnad å bytte ut alle kobberledningene langsmed linjene våre. Men at vi finner en erstatning kan bli en løsning for hele landet på lang sikt, sier Prang.