- Dobbeltsporet kommer i tunnel litt før togstasjonen, og det vil gå i dagen littegrann over Moss havn. Så går det inn i en ny tunnel igjen, og går ut i landskapet igjen i Rygge.
Det sier mosseordfører Tage Pettersen (H), etter dagens informasjonsmøte. Og de som ønsker en stasjon ikke langt fra dagens, har mest grunn til å være fornøyde.
I 136 år har togene gått fra Moss stasjon i Nyquistbyen - og i de siste 21 årene har det vært heftig diskutert om hvor den fremtidige stasjonen skal ligge.
Tilhengerne av en ny stasjon ved basarbygget har nok blitt hørt, men Jernbaneverket og kommunen sporer ikke av fra sine planer, sier Jernbaneverkets prosjektdirektør Anne Siri Haugen.
- Les også:
- Les også:
Må komme i gang
- Det har vi registrert, og det er det alternativet vi har vært enige om nå i mange år som vi lager reguleringsplan for, svarer Haugen.
Nå bør planlegging og bygging i gang så raskt som mulig, slik at byggingen av en ny Moss stasjon kan starte i 2018, sier ordfører Tage Pettersen. Det tror han er mulig.
- Stortinget har sagt at man skal være i Fredrikstad i 2024-25, og da må Jernbaneverket jobbe raskt, og Stortinget må bevilge penger. Det er også det nye stortingsflertallet tydelige på at de skal, så jeg er optimist.
En ny hverdag
Og Haugen i Jernbaneverket gleder seg til nye tider på Østfoldbanens nordligste strekning.
- Det skal være plass til fire lokaltog og fire IC-tog i hver retning, hver time. Med en kjøretid på ca. en halv time til Oslo fra Moss, så er det en fantastisk forbedring sammenlignet med dagens tilbud.