NRK Meny
Normal

Nekter å vente 10 år på jernbane

Politikerne vil ha fortgang i jernbaneutbyggingen i Østfold. – Sivil ulydighet kan bli aktuelt, truer Eirik Tveiten (Rødt)

Jernbane, Østfoldbanen
Foto: NRK / NRK

Politikerne i Østfold var samlet til konferanse om jernbanen i Østfold i dag.

Truer med sivil ulydighet

Der presenterte Jernbaneverket sine planer fram mot 2019. Konklusjonen var ubønnhørlig. Det tar lang tid, veldig lang tid å modernisere jernbanenettet her i fylket.

Eirik Tveiten, førstekandidat for partiet Rødt, er én av politikerne som er svært utålmodig.

– Vi har gode trasevalg og tverrpolitisk enighet. Så hva er det det står på? Det er så stor irritasjon her i fylket nå, at det kan hende vi må ty til andre midler. Sivil ulydighet, hva vet jeg, spør en oppgitt Eirik Tveiten.

LES: - Forsinkelser i flere år fremover

– Tar en mannsalder

Et eksempel på hvor sakte det går er dobbeltspor og jernbanetunel gjennom Moss. Planene kom i 1989. Nå sier Jernbaneverket at traseen kan stå klar i 2018, 30 år seinere.

Bedriftsrådgiver i NHO Østfold, Gunnar Laursen, er ikke veldig imponert.

– På visse strekninger ser vi jo at at det tar en mannsalder før man kommer i gang med anleggsfasen, kommenterer Laursen.

Jernbaneverket har allerede fått flere milliarder til Østfold, både til å forlenge plattformene på østre linje, nye krysningsspor og dobbeltspor og tunnel gjennom Moss.

LES: Over 300 mill. til Østfold - se regjeringens krisepakke

SE I NETT-TV:

Video nsps_upload_2009_8_24_16_7_6_2968.jpg

Kan ikke garantere

Men lite vil stå ferdig før om ti år. Aase Drømholt, som er seniorrådgiver i Jernbaneverket, presiserer at Jernbaneverket ikke gjøre hele jobben alene.

– Jernbanerket gjør jobben i forhold til de prioriteringene som ligger der, så er det politikernes oppgave å «jobbe inn» prosjektet, sier Drømtorp til NRK.

Men kan du garantere at strekningen gjennom Moss står ferdig om ti år, slik planen sier?

Nei, det kan jeg ikke. Det ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP), men må selvsagt følges opp med årlige bevilgninger, forklarer Drømtorp.

LES: Punktet om Østfoldbanen i Nasjonal transportplan

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: