Hopp til innhold

Dobbeltsporet til Moss blir neppe ferdig innen 2030

Det fremgår av regjeringens forslag til statsbudsjett onsdag. – Veldig synd og skuffende, sier ordføreren i Moss.

Mossetunnel jernbane

Arbeidene med ny jernbane i Moss har vært krevende på grunn av kvikkleire. Nå virker også 2030 som urealistisk.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Det er helt avgjørende for Moss at vi blir ferdige, all vår utvikling avhenger av det. Det er et stort, åpent sår i Moss sentrum.

Det sier Simen Nord, ordfører i Moss.

Dobbeltsporet gjennom byen har gjentatte ganger blitt forsinket, og nå virker det som det kommer nok en utsettelse. Også 2030 virker urealistisk.

– Det er veldig synd og skuffende, men heller ikke helt uforventet, sier Nord.

Bilde av ordføreren i Moss kommune, Simen Nord. Han står ute ved kanalbrua.

Ordfører i Moss, Simen Nord (H) er skuffet over nok en utsettelse, men ikke overrasket.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / © Even Johnsen

Les også Åpning av dobbeltspor gjennom Moss utsettes til 2030

Dobbelspor jernbane Moss

Krevende forhold

Regjeringen anslår å bruke 1,7 milliarder kroner på jernbaneutbygging mellom Oslo og Moss på Østfoldbanen i statsbudsjettet som ble presentert onsdag.

Målet er bedre tilbud og flere avganger for regiontogene mellom hovedstaden og Moss, og redusert reisetid for togene til Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.

Samtidig skriver samferdselsdepartementet i en pressemelding at det er lite sannsynlig at de blir ferdige til 2030, som tidligere varslet.

Dobbelspor jernbane Moss
Foto: Bane Nor

Grunnen til det er behov for ytterligere tiltak i Moss, der kvikkleire har gjort grunnarbeidene veldig krevende.

– Det er uheldig for Moss, men vi forstår at sikkerheten må ha førsteprioritet før de kan bygge jernbane, sier ordfører Nord.

– Jeg opplever at Bane Nor gjør så godt de kan og har fullt trykk på utbyggingen. Jeg legger til grunn at dette blir finansiert med alt som trengs. Det er det som er forventningen, og jeg har ikke fått noen andre signaler.

Les også MDG om jernbaneprosjektet i Moss: – Tidenes skandale

Mossetunnel jernbane

Mer vedlikehold

I statsbudsjettet blir det også satt av mye penger til vedlikehold av eksisterende jernbane.

Regjeringen foreslår å bevilge 7,5 milliarder kroner til drift og vedlikehold og 7,9 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer i 2026, en økning på 1 milliard kroner fra 2025.

En bro blir vedlikeholdt

Bane Nor drev omfattende vedlikeholdsarbeid på Østfoldbanen i høstferien 2025. Frem mot 2030 bevilges det enda mer til vedlikehold.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

I femårsplanen Bane Nor jobber med for 2026 til 2030 er Østfoldbanen høyt prioritert, står det i pressemeldingen fra samferdselsdepartementet.

Det er blant annet planlagt fornyelse av kontaktledningsanlegg og spor.

Nye regiontog skal også fases inn. I 2026 skal det brukes 30 millioner kroner på å tilpasse jernbanen til de nye togene. I tillegg til vestre linje, skal det tilapasses på østre linje mellom Oslo S og Mysen/Rakkestad.

I 2026 blir det også planlegging av togparkering i Rakkestad.

De nye regiontogene skal etter planen tas i bruk i 2027.

Les også Slik blir samferdslepengane fordelt: Meir til jernbane – vekk med gratisferjene

En båt på vannet

Flere nyheter fra NRK Østfold

en mann som sitter på en kai

Slaktar planen for å redde Oslofjorden: – Piss i havet

En leder i selskapet First Wap under en sikkerhetskonferanse

Her legger overvåkingssjefene en plan de selv innrømmer er i «en mørk gråsone»