– Vi er bekymret for at alle båtene som ligger her skygger ut ålegresset, sier fagdirektør i Miljødirektoratet Jon Lasse Bratli.
Ålegress er viktig for kysttorsken.
– Det er der de lever, får beskyttelse og finner mat.
Opp mot 10 prosent av grunnvannsområdene i Oslofjorden har blitt nedbygd av marinaer og flytebrygger.
Det gjør at kysttorsken får stadig dårligere levevilkår.
Marinaer og flytebrygger hindrer for sollyset som er sårt tiltrengt for ålegress på havbunnen.
Foto: Jon Lasse Bratli / MiljødirektoratetNRK har fått være med Miljødirektoratet på en båttur i Sandvika i Indre Oslofjord, for å se hvordan livet under havoverflaten påvirkes av de mange bryggene.
Like utenfor en stor flytebrygge stikker det opp noen tuster med ålegress. Der er det nok lys til at ålegresset har gode levevilkår.
Fagdirektør i Miljødirektoratet Jon Lasse Bratli.
Foto: Camilla Næss / NRK– Men det er klart at når dem kommer inn i marinaen her og innimellom flytebryggene så blir dem rett og slett skygget ut, forklarer Bratli.
– Det er et stort problem i hele Oslofjorden.
Historisk lav torskebestand
I 2021 lanserte Solberg-regjeringen en tiltaksplan for å redde Oslofjorden.
Der ble det slått fast at torskebestanden i fjorden allerede er på et historisk lavt nivå.
– Tareskog og ålegrasenger der fisk og annet liv vokser opp er også i tilbakegang, står det i tiltaksplanen.
Endret temperatur i Oslofjorden påvirker også kysttorskens levevilkår.
Foto: Øystein PaulsenVil ikke utvide småbåthavner
Miljødirektoratet mener kommunene må ta større ansvar for å forbedre vannmiljøet, slik at torsken kan komme tilbake.
– Dette er en problemstilling som vi absolutt går tungt inn i for å finne løsninger på, sier Arthur Wøhli.
Han er direktør for samfunns- og byutvikling i Bærum kommune.
– Vi har gjort et stykke arbeid rundt det, og kommet til at vi ikke vil foreslå utvidelse av småbåthavnene vi har akkurat nå, sier Wøhli.