Hopp til innhold

Manglende tilrettelegging i skolen: – Systematisk svikt

Tilsyn har avdekket store mangler ved universell utforming i skolen. Alle læremidlene som ble undersøkt brøt loven.

To unge jenter sitter i en grå sofa. På fanget har de hver sin datamaskin. De ser konsentrert på hver sin skjerm.

Venninnene Emelin Skaane (13) og Victoria Finstad (12) har begge dysleksi. Skaane bruker ofte et digitalt hjelpemiddel som skal gjøre det lettere å lese og skrive.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

– Det er litt slitsomt når jeg ser at alle andre får til noe, mens jeg må bruke lang tid, eller ikke får det til. Du får ikke motivasjon til å fortsette å gjøre ditt beste da, sier Emelin Skaane (13).

Både hun og venninnen Victoria Finstad (12) har dysleksi. Det gjør at de ofte bruker lengre tid enn klassekameratene når lesing og skriving står på timeplanen.

To unge jenter sitter ved et bord med hver sin datamaskin og jobber med lekser.

Victoria Finstad (12) forteller at hun ofte er blant de som bruker lengst tid på oppgavene de får på skolen.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Tirsdag la Tilsynet for universell utforming av IKT frem en nedslående rapport om digitale løsninger i skolen.

Alle læremidlene som har blitt undersøkt brøt med kravene til universell utforming.

Rapporten slår fast at manglende universell utforming av digitale løsninger truer retten til likeverdig opplæring.

– Vi har en systematisk svikt i den norske skolen som gjør at barn med nedsatt funksjonsevne faktisk ikke får delta på like vilkår med andre, sier direktør Malin Rygg.

Universell utforming er lovpålagt. Det skal sikre at alle kan ta i bruk et verktøy eller en tjeneste på en god måte, uavhengig av hvilke forutsetninger man har.

Fire mørkkledde personer står i en slags halvsirkel og snakker med hverandre foran en murvegg.

Lærerne ikke klarer ikke å ta i bruk løsningene som er kjøpt inn på en god nok måte, sier Malin Rygg i Tilsynet for universell utforming av IKT.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

Vil ha bedre opplæring

– Det er aldri gøy å se sine barn slite med noe som går lett for andre, sier Audun Andersen.

Han er faren til Emelin Skaane, og har i likhet med datteren også lese- og skrivevansker.

Andersens inntrykk er at tilretteleggingen for dyslektikere er veldig varierende.

– Det er litt bingo hvilken skole man går på, hvilken oppfølging man får, og hvilken kompetanse lærerne har til å møte dem med dysleksi.

Portrettbilde av en mann som står inne i en mørk stue. Han har på seg rutete skjorte, og ser forbi kameraet.
Digital opplæring, case Fredrikstad

Emelin Skaane (13) har et program som skal hjelpe henne med rettskriving på pc-en. Hun opplever ofte at programmet ikke fungerer som det egentlig skal.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Andersen mener elever med dysleksi og lærerne burde få bedre opplæring i verktøyene skolen tilbyr.

– Spesielt med tanke på at en del av disse verktøyene er noe staten betaler for at dyslektikere skal få tilgang til.

Les også Torbjørn får tilrettelagt opplæring i bedrift: – Morsomste jeg vet

Thorbjørn vasker ulike hjelpemidler. Det er en del av jobben hans på Fasvo.

– Går utover fremtiden

Barneombudet betegner rapporten som ble lagt frem tirsdag som alvorlig. Fagsjef Ivar Stokkereit ber myndighetene komme på banen.

– Det er opprørende å vite at det sitter mange elever på norske skoler som ikke får brukt de samme læremidlene som alle de andre elevene bruker.

Fagsjef Ivar Stokkereit hos Barneombodet

Fagsjef i Barneombudet Ivar Stokkereit.

Foto: Barneombudet

Funnene etter tilsynet bekrefter inntrykket Blindeforbundet tidligere har hatt, sier seksjonsleder Sverre Fuglerud.

– Det er viktig at det gjøres noe nå.

– Denne rapporten underbygger en situasjon som er veldig alvorlig. For blinde og svaksynte elever så har man ikke tid til å vente. Det er nå de er elever. Dette går utover fremtiden, sier Fuglerud.

En mann grått hår står foran en lampe som lyser sterkt i bakgrunnen. Han holder en hvit stokk.

Seksjonsleder i Norges Blindeforbund Sverre Fuglerud.

Foto: ISMAIL BURAK AKKAN / NRK

Les også Her leies studentboliger ut til arbeidere

Studentsamskipnaden i Østfold.

Ber regjeringen følge opp

Svikten som er avdekket er alvorlig, mener Jan Tore Sanner. Han er skolepolitisk talsperson i Høyre.

Sanner forventer at kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) følger opp tilsynsrapporten.

– Det er bra at vi nå har fått en tilsynsrapport som gir både utviklere av læremidler, skoleeiere og skolene klare påpekninger av hvor det svikter.

Digital opplæring, case Fredrikstad

Store deler av dagens opplæring i grunnskolen gis digitalt.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Vil gi bedre støtte til kommunene

Regjeringen er allerede klar over flere av problemstillingene som omtales i rapporten, ifølge Sindre Lysø (Ap). Han er statssekretær i Kunnskapsdepartementet.

– Hvor er det det svikter?

– Ny teknologi gjør jo at man må ha ny kompetanse. Lærere må ha kunnskap og kompetanse om hvordan de skal ta i bruk verktøyene. De må kunne lære opp elevene til å bruke det, sier Lysø.

En mann med dress og briller ser inn i kameraet og smiler. Han står foran en helt nøytral, brun trevegg.

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Sindre Lysø (Ap).

Foto: Jens Driveklepp

Ifølge ham er det også mange kommuner som synes det er krevende å kjøpe inn læremidler som er universelt utformet.

– Derfor jobber vi nå med en støttetjeneste som skal være et verktøy som kommunene kan bruke når de kjøper inn læremidler som sikrer at de er universelt utformet.