- Flesteparten av de som jobbet for Bilfinger Berger når de bygde Svinesundsbrua hadde ikke fått de sikkerhetskursene de skulle ha hatt, sier Ulf Lervik, distriktssekretær i LO.
Han fulgte nøye bygging av Svinesundsbrua, og likte dårlig den elendige sikkerhet mot fallulykker, som også førte til at bygningsplassen en rekke ganger ble stengt.
August 2003 falt en polsk arbeider ned fra brua og døde.
Se også: Dårlig sikkerhet stanser Svinesundsbrua
Under lupen i dokumentar
En svensk tv-dokumentar reiste i ettertid spørsmål om arbeidsforholdene på den nye Svinesundsbrua. Hvordan Bilfinger Berger sparer penger på sikkerheten til arbeiderne, og om det er årsaken til at firmaet klarer å være billigere enn de andre.
De viste seg også at arbeiderne aldri hadde fått noen sikkerhetsopplæring.
Det svenske arbeidstilsynet raste over sikkerheten under byggingen av Svinesundbroa ( Foto: Egon Christensen, Arbeidsmandsforbundet )
Ikke bekymret
Bilfinger Berger har det lavest tilbudet for å bygge ny Sandesundsbru.
Det tyske firmaet har et tilbud på 282 millioner kroner på å bygge en ny Sandesundsbru. Veidekke Entreprenør tilbyr 327 millioner, mens Skanska Entreprenør ligger høyest med 359 millioner kroner.
- Den erfaringen vi har med brubygging i dette prosjektet, er jo nettopp Svinesundsforbindelsen og jeg er ikke bekymret med tanke på Bilfinger Berger, sier Erik Gressløs, prosjektleder for E6-utbyggingen.
Statens vegvesen skal nå bruke tiden framover til å avgjøre hvem som får anbudet. Etter planen er byggestart februar 2006.