Og det svaret inneholder ingen stø kurs mot en utvidelse.
En utvidet farled inn til Halden har lenge vært et ønske for Nexans og andre næringsbedrifter, som ønsker mulighet til å ta større skip inn Iddefjorden.
Svenske svar har i stor grad vært preget av skepsis, ut av hensyn til de miljøkonsekvensene inngrep som utsprengning av Svinesundterskelen nødvendigvis vil medføre.
I vinter ble det klart at Kystverket nærmest har gitt opp. Haldens ordfører Thor Edquist ba da om et sterkere politisk engasjement på nasjonalt nivå. Samferdselsminister
til den svenske klima- og miljøministeren.– Hvis svenskene sier at de ikke er interesserte i dette, så er det like greit å få beskjed med en gang. Men jeg holder alle muligheter åpne. Jeg avventer svaret og håper på det beste, sa Solvik-Olsen til NRK da.
Har merket seg kritikken
Romson svarte Ketil Solvik-Olsen i et brev datert den 17. mars, og skriver at en slik utvidelse er avhengig av tillatelser fra både fylker, den svenske mark- og miljødomstolen og regjeringen, og at disse instansene i utgangspunktet har vært kritiske til de norske planene.
Romson skriver blant annet:
Jeg har i mitt svar til Norge redegjort for at jeg ikke på noe vis kan foregripe eventuelle framtidige prøvninger, men det er verdt å nevne at majoriteten av de svenske instansene som gjennom årene har ytret seg om prosjektet har vært kritiske i sine uttalelser, blant annet med bakgrunn i områdets naturverdi.
På spørsmål fra NRK svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han ikke hadde fått brevet selv enda, og at det derfor er for tidlig å gi kommentarer.