Hopp til innhold

Lang vei fram for bredere Iddefjord

Den svenske miljøvernministeren Åsa Romson har svart på spørsmål om det er noen vits i å forhandle om en utvidet farled inn til Halden.

Båt under Svinesundbruene

Fjerning av deler av Svinesundterskelen griper dypt inn i svensk suverenitet og miljøhensyn, er kjernen i svaret samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått fra svensk statsrådshold.

Foto: Rainer Prang / NRK

Og det svaret inneholder ingen stø kurs mot en utvidelse.

Ketil Solvik-Olsen

– Jeg avventer svaret og håper på det beste, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen til NRK Østfold da han sendte brev til Åsa Romson i februar.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

En utvidet farled inn til Halden har lenge vært et ønske for Nexans og andre næringsbedrifter, som ønsker mulighet til å ta større skip inn Iddefjorden.

Svenske svar har i stor grad vært preget av skepsis, ut av hensyn til de miljøkonsekvensene inngrep som utsprengning av Svinesundterskelen nødvendigvis vil medføre.

...en slik utvidelse av farleden ville påvirke unike deler av svensk territorium, som er beskyttet av svensk lovgivning og rettskraftige forpliktelser i den europeiske union.

Fra Åsa Romsons svar til Ketil Solvik-Olsen

I vinter ble det klart at Kystverket nærmest har gitt opp. Haldens ordfører Thor Edquist ba da om et sterkere politisk engasjement på nasjonalt nivå. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sendte i februar et brev til den svenske klima- og miljøministeren.

Miljöpartiets talsperson Åsa Romson

Åsa Romson, Miljöpartiet, under den svenske valgkampen i fjor høst. Hun har merket seg at relevante svenske myndigheter har vært kritiske til de norske planene.

Foto: Jonas Ekströmer / TT / NTB scanpix

– Hvis svenskene sier at de ikke er interesserte i dette, så er det like greit å få beskjed med en gang. Men jeg holder alle muligheter åpne. Jeg avventer svaret og håper på det beste, sa Solvik-Olsen til NRK da.

Har merket seg kritikken

Romson svarte Ketil Solvik-Olsen i et brev datert den 17. mars, og skriver at en slik utvidelse er avhengig av tillatelser fra både fylker, den svenske mark- og miljødomstolen og regjeringen, og at disse instansene i utgangspunktet har vært kritiske til de norske planene.

Romson skriver blant annet:

Jeg har i mitt svar til Norge redegjort for at jeg ikke på noe vis kan foregripe eventuelle framtidige prøvninger, men det er verdt å nevne at majoriteten av de svenske instansene som gjennom årene har ytret seg om prosjektet har vært kritiske i sine uttalelser, blant annet med bakgrunn i områdets naturverdi.

På spørsmål fra NRK svarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at han ikke hadde fått brevet selv enda, og at det derfor er for tidlig å gi kommentarer.