– Det er alvorlig når vi går til dette skrittet og stopper arbeidet, sier Eirik Harding Hansen.
Han er prosjektsjef for jernbaneutbyggingen i Moss. Denne uken stanset Bane Nor arbeidet på dobbeltsporet.
De mener entreprenøren MossIA over tid ikke har oppfylt kontrakter og regelverk. Brudd på HMS-bestemmelser og styringssystemer er noen av årsakene.
– Vi ser at det er mangler i hvordan man beskriver jobben som skal gjøres, og dokumentasjon. Når det ikke er på plass så er det noe vi må gå videre på, sier Hansen.
Det har også vært utfordringer knyttet til ytre miljø og vannhåndtering, med gjentatte brudd på utslippstillatelsen av vann til Gunnarsbybekken.
Ifølge Hansen er stans av arbeidet et føre var-tiltak.
– Dette er ikke utløst av noe akutt hendelse, men dette er tiltak vi gjør for å hindre at det oppstår en akutt hendelse, sier Hansen.
Ble overrasket
Arbeidet med dobbeltsporet i Moss har opplevd en rekke problemer over flere år. Den nye jernbanen skulle ha åpnet i 2024, men ble først utsatt til 2026.
I fjor ble det kjent at åpningen ble utsatt ytterligere fire år.
Og nå stanser arbeidet igjen.
Entreprenøren MossIA mener denne stansen er urettferdig. Prosjektdirektør Carsten Rosskamp forteller at de ble overrasket da kravene fra Bane Nor ble fremstilt.
Nå har selskapet et ønske om å finne en løsning med Bane Nor.
– Vår høyeste prioritet er å svare på disse kravene fra Bane Nor. Det vil si at vi kommer med en plan innen den fristen som Bane Nor har satt. Og så blir det en annen sak om hvordan vi vil stille oss til konsekvensene av disse kravene og stansen, sier Rosskamp.
Kostnadssprekk på flere milliarder
Byggingen av 10 kilometer jernbane gjennom Moss startet i november 2019. Året etter ble utbyggingen av dobbeltsporet stoppet av Bane Nor fordi det ble oppdaget store mengder kvikkleire.
Samme år ble kostnadsrammen for prosjektet økt fra 10,5 til 17,9 milliarder kroner på grunn av større forekomst av kvikkleire.
Da omfanget av kvikkleire ble kartlagt, mistet MossIA kontrakten for det aktuelle området. Ifølge Moss Avis kostet det Bane Nor 300 millioner kroner å si opp denne delen av kontrakten.
Entreprenøren fortsatte imidlertid arbeidet på de ni øvrige kilometerne av prosjektet.
Skal stå ferdig i 2030
– Det viktigste for oss er at sikkerheten til våre ansatte, samarbeidspartner og lokalsamfunnet er høyeste prioritet. Og den sikkerheten inkluderer selvsagt også miljø- og kvalitetsaspekter, sier Rosskamp i MossIA.
Ifølge Bane Nor vil ikke stansingen av arbeidet hindre ferdigstillingen av dobbeltsporet.
– Dette er arbeid utenfor sentrum, så dette arbeidet er ikke på kritisk linje i prosjektet. Det vil si at det er sentrumsarbeidet som er styrende for når vi kan bruke jernbanen. Nå skal vi jobbe med MossIA og sammen finne ut hvordan vi skal lukke avvikene, sier Eirik Harding Hansen i Bane Nor.
Dobbeltsporet i Moss skal etter planen stå ferdig etter sommeren 2030.