Hopp til innhold

Stanser jernbaneutbygging i Moss: – Det er alvorlig

Nok en gang går det ikke på skinner for jernbaneutbyggingen i Moss. Nå har Bane Nor stanset arbeidet etter alvorlige funn.

Prosjektdirektør Carsten Rosskamp i MossIA og kommunikasjonsjef Gunhild Rognes.

Tirsdag fikk entreprenøren MossIA pålegg fra Bane Nor om at arbeidet med dobbeltsporet i Moss måtte stanses. Prosjektdirektør Carsten Rosskamp og kommunikasjonssjef Gunhild Rognes ble overrasket.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Det er alvorlig når vi går til dette skrittet og stopper arbeidet, sier Eirik Harding Hansen.

Han er prosjektsjef for jernbaneutbyggingen i Moss. Denne uken stanset Bane Nor arbeidet på dobbeltsporet.

De mener entreprenøren MossIA over tid ikke har oppfylt kontrakter og regelverk. Brudd på HMS-bestemmelser og styringssystemer er noen av årsakene.

– Vi ser at det er mangler i hvordan man beskriver jobben som skal gjøres, og dokumentasjon. Når det ikke er på plass så er det noe vi må gå videre på, sier Hansen.

Eirik Harding Hansen, prosjektsjef i Bane Nor for jernbaneutbyggingen i Moss.

Eirik Harding Hansen, prosjektsjef i Bane Nor for jernbaneutbyggingen i Moss, mener arbeidet med jernbanene i Moss må stansen inntil videre på grunn av avvik.

Foto: Rune Fredriksen

Det har også vært utfordringer knyttet til ytre miljø og vannhåndtering, med gjentatte brudd på utslippstillatelsen av vann til Gunnarsbybekken.

Ifølge Hansen er stans av arbeidet et føre var-tiltak.

– Dette er ikke utløst av noe akutt hendelse, men dette er tiltak vi gjør for å hindre at det oppstår en akutt hendelse, sier Hansen.

Les også Milliardsprekk og utsettelser etter kvikkleirefunn i Moss

Intercity utbygging i Moss

Ble overrasket

Arbeidet med dobbeltsporet i Moss har opplevd en rekke problemer over flere år. Den nye jernbanen skulle ha åpnet i 2024, men ble først utsatt til 2026.

I fjor ble det kjent at åpningen ble utsatt ytterligere fire år.

Og nå stanser arbeidet igjen.

Entreprenøren MossIA mener denne stansen er urettferdig. Prosjektdirektør Carsten Rosskamp forteller at de ble overrasket da kravene fra Bane Nor ble fremstilt.

Byggeplassen på Calberg i Moss hvor dobbeltsporet skal stå ferdig.

På byggeplassen på Carlberg i Moss blir arbeidet med jernbanen nå stanses på ubestemt tid.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

Nå har selskapet et ønske om å finne en løsning med Bane Nor.

Vår høyeste prioritet er å svare på disse kravene fra Bane Nor. Det vil si at vi kommer med en plan innen den fristen som Bane Nor har satt. Og så blir det en annen sak om hvordan vi vil stille oss til konsekvensene av disse kravene og stansen, sier Rosskamp.

Les også Karen (24) frykter daglig å miste toget: – Det er vanskelig å komme seg om bord

Karen Olaussen ved perrongen i Moss.

Kostnadssprekk på flere milliarder

Byggingen av 10 kilometer jernbane gjennom Moss startet i november 2019. Året etter ble utbyggingen av dobbeltsporet stoppet av Bane Nor fordi det ble oppdaget store mengder kvikkleire.

Samme år ble kostnadsrammen for prosjektet økt fra 10,5 til 17,9 milliarder kroner på grunn av større forekomst av kvikkleire.

Dobbelspor jernbane Moss

Slik skal det nye dobbeltsporet i Moss se ut. Men det har vært flere hindringer på veien siden byggestart i 2019.

Illustrasjon: Bane Nor

Da omfanget av kvikkleire ble kartlagt, mistet MossIA kontrakten for det aktuelle området. Ifølge Moss Avis kostet det Bane Nor 300 millioner kroner å si opp denne delen av kontrakten.

Entreprenøren fortsatte imidlertid arbeidet på de ni øvrige kilometerne av prosjektet.

Les også Melding til alle reisende: Det er store forsinkelser på Europa-toget

Reportasje om Østfoldbanen desember 2019

Skal stå ferdig i 2030

Det viktigste for oss er at sikkerheten til våre ansatte, samarbeidspartner og lokalsamfunnet er høyeste prioritet. Og den sikkerheten inkluderer selvsagt også miljø- og kvalitetsaspekter, sier Rosskamp i MossIA.

Nedre torg, nye Moss stasjon

Planen er at det skal bygges ny stasjon og 10 km nytt dobbeltspor.

Foto: BANE NOR

Ifølge Bane Nor vil ikke stansingen av arbeidet hindre ferdigstillingen av dobbeltsporet.

– Dette er arbeid utenfor sentrum, så dette arbeidet er ikke på kritisk linje i prosjektet. Det vil si at det er sentrumsarbeidet som er styrende for når vi kan bruke jernbanen. Nå skal vi jobbe med MossIA og sammen finne ut hvordan vi skal lukke avvikene, sier Eirik Harding Hansen i Bane Nor.

Dobbeltsporet i Moss skal etter planen stå ferdig etter sommeren 2030.

Les også Over 150.000 innbyggere uten buss på ubestemt tid

Bussbrann Sarpsborg