– Vi risikerer at flere bussjåfører dør på jobb, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Han mener kollisjonssikkerheten til bussjåfører er ikke-eksisterende. Derfor føler de seg heller ikke trygge på jobb.
– Vi pleier å si at de sitter i glass og ramme. Det er ingenting som beskytter dem, sier Klungnes.
Over 6000 yrkesaktive bussjåfører er organisert i Yrkestrafikkforbundet. Forbundsleder Jim Klungnes er bekymret for sjåførenes sikkerhet.
Foto: Kåre SponbergTi sjåfører har mistet livet i møteulykker
Onsdag frontkolliderte to busser ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad.
En bussjåfør i 50-årene omkom på stedet. Den andre sjåføren ble fraktet til sykehus med alvorlige skader.
Årsaken til ulykken er foreløpig ikke kjent.
Dette er den tredje ulykken på seks år hvor en bussjåfør har mistet livet etter å ha kollidert med en annen buss.
- I 2021 omkom en bussjåfør i Stange i Innlandet etter en møteulykke mellom to rutebusser.
- I 2017 frontkolliderte to busser ved Nafstad i Ullensaker. En av sjåførene omkom, selv om begge bussene kjørte i under 35 kilometer i timen.
Siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier. Fra 2011 til 2020 var 240 busser involvert i frontkollisjoner.
Finnes ikke sikkerhetskrav
– Til tross for den lave hastigheten omkom den ene bussføreren umiddelbart, og den andre ble kritisk skadet, skrev Statens havarikommisjon i etterkant av ulykken i 2017.
Også etter dødsulykken i 2021 konkluderte havarikommisjonen med at dagens krav til sjåførenes sikkerhet ikke er gode nok.
I personbiler og lastebiler er det krav om kollisjonsbeskyttelse i fronten av kjøretøyet.
For busser finnes det ingen slike krav, ifølge havarikommisjonen.
Illustrasjonen viser krav til kollisjonssikkerhet for forskjellige kjøretøygrupper.
Illustrasjon: Statens havarikommisjonEnkelte busser er likevel utstyrt med en stålbjelke i midten av fronten. Dette er imidlertid ikke noe krav i dag.
Ny forskrift på trappene
Samferdselsdepartementet ønsker å gjøre sikkerheten bedre for bussjåførene.
Derfor foreslo Statens vegvesen i januar å innføre et krav om å styrke beskyttelsen i fronten av bussene.
Hvis forslaget blir innført, vil alle nye busser få krav om å ha en sikkerhetsbjelke midt i fronten på bussen.
– Bakgrunnen er at det har vært et ikke ubetydelig antall ulykker der busser har vært involvert og hvor bussjåfører har blitt alvorlig skadet eller drept i forbindelse med frontalkollisjon, skriver vegvesenet om forslaget.
En bussjåfør omkom etter to busser frontkolliderte i Stange i Innlandet i 2021. Den andre sjåføren ble påført livstruende skader. To passasjerer ble lettere skadd.
Foto: Statens havarikommisjonVil ha strengere krav
Yrkestrafikkforbundet mener den foreslåtte endringen ikke er god nok.
De krever at det blir krav om sikkerhet rundt hele førerplassen i bussen.
– Vi er veldig glade for at myndighetene har tatt initiativ til å stille særnorske krav og øke kollisjonssikkerheten. Men vi synes det er altfor defensivt å bare stille det kravet. Det må mye bedre sikring til, sier Klungnes.
Ifølge ham vil den foreslåtte endringen tidligst tre i kraft i 2024.