Hopp til innhold

Ingen krav til sikkerhet for bussjåfører: – Vi risikerer at flere dør på jobb

Onsdag omkom en bussjåfør i Fredrikstad. Yrkestrafikkforbundet mener bussjåførenes sikkerhet er ikke-eksisterende.

Bussulykke i Fredrikstad.

ULYKKE: Onsdag kolliderte to busser i Fredrikstad. En bussjåfør omkom i ulykken.

Foto: Christoffer Andersen / NTB

– Vi risikerer at flere bussjåfører dør på jobb, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

Han mener kollisjonssikkerheten til bussjåfører er ikke-eksisterende. Derfor føler de seg heller ikke trygge på jobb.

– Vi pleier å si at de sitter i glass og ramme. Det er ingenting som beskytter dem, sier Klungnes.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes

Over 6000 yrkesaktive bussjåfører er organisert i Yrkestrafikkforbundet. Forbundsleder Jim Klungnes er bekymret for sjåførenes sikkerhet.

Foto: Kåre Sponberg

Ti sjåfører har mistet livet i møteulykker

Onsdag frontkolliderte to busser ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad.

En bussjåfør i 50-årene omkom på stedet. Den andre sjåføren ble fraktet til sykehus med alvorlige skader.

Årsaken til ulykken er foreløpig ikke kjent.

Les også To busser i frontkollisjon i Fredrikstad: – Én person bekreftet omkommet

Bussulykke i Fredrikstad.

Dette er den tredje ulykken på seks år hvor en bussjåfør har mistet livet etter å ha kollidert med en annen buss.

  • I 2021 omkom en bussjåfør i Stange i Innlandet etter en møteulykke mellom to rutebusser.
  • I 2017 frontkolliderte to busser ved Nafstad i Ullensaker. En av sjåførene omkom, selv om begge bussene kjørte i under 35 kilometer i timen.

Siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier. Fra 2011 til 2020 var 240 busser involvert i frontkollisjoner.

Finnes ikke sikkerhetskrav

– Til tross for den lave hastigheten omkom den ene bussføreren umiddelbart, og den andre ble kritisk skadet, skrev Statens havarikommisjon i etterkant av ulykken i 2017.

Også etter dødsulykken i 2021 konkluderte havarikommisjonen med at dagens krav til sjåførenes sikkerhet ikke er gode nok.

I personbiler og lastebiler er det krav om kollisjonsbeskyttelse i fronten av kjøretøyet.

For busser finnes det ingen slike krav, ifølge havarikommisjonen.

illlustrasjon av lastebil, buss, bil og buss.

Illustrasjonen viser krav til kollisjonssikkerhet for forskjellige kjøretøygrupper.

Illustrasjon: Statens havarikommisjon

Enkelte busser er likevel utstyrt med en stålbjelke i midten av fronten. Dette er imidlertid ikke noe krav i dag.

Ny forskrift på trappene

Samferdselsdepartementet ønsker å gjøre sikkerheten bedre for bussjåførene.

Derfor foreslo Statens vegvesen i januar å innføre et krav om å styrke beskyttelsen i fronten av bussene.

Hvis forslaget blir innført, vil alle nye busser få krav om å ha en sikkerhetsbjelke midt i fronten på bussen.

– Bakgrunnen er at det har vært et ikke ubetydelig antall ulykker der busser har vært involvert og hvor bussjåfører har blitt alvorlig skadet eller drept i forbindelse med frontalkollisjon, skriver vegvesenet om forslaget.

Kollasj av to bilder som viser frontkollisjon mellom to busser.

En bussjåfør omkom etter to busser frontkolliderte i Stange i Innlandet i 2021. Den andre sjåføren ble påført livstruende skader. To passasjerer ble lettere skadd.

Foto: Statens havarikommisjon

Vil ha strengere krav

Yrkestrafikkforbundet mener den foreslåtte endringen ikke er god nok.

De krever at det blir krav om sikkerhet rundt hele førerplassen i bussen.

– Vi er veldig glade for at myndighetene har tatt initiativ til å stille særnorske krav og øke kollisjonssikkerheten. Men vi synes det er altfor defensivt å bare stille det kravet. Det må mye bedre sikring til, sier Klungnes.

Ifølge ham vil den foreslåtte endringen tidligst tre i kraft i 2024.

Les også Sjølvmord i trafikken blir ikkje kartlagt: – Forferdeleg at det blir utsett

Lastebil som har vært utsatt for en frontkollisjon. Grillen på bilen har fått seg en real smell.

Les også Halverer tobakkskvoten: – En hån mot oss som røyker

Rino Glosli fra Sarpsborg handler røyk i Sverige.