Hopp til innhold

Ville du kjørt her? Det kan bli dyrt

Kjører du rett gjennom vannet på oversvømte veier? Det kan bli dyrt for verken elektronikk eller motorer liker store vannmengder.

Bil i vann

VÅTT OG DYRT: Det kan bli kostbart å kjøre gjennom vann i veibanen. Du bør tenke deg godt om før du begir deg ut i vannet, mener både bilbransjen og forsikringsbransjen.

Foto: Kathrine Brønn / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Det norske klimaet blir villere og våtere noe veiene våre her til lands får merke. Oftere og oftere må bilistene manøvrere i store vannmengder på veiene, men er det særlig lurt?

I nyere biler kan elektronikken lett ta skade av vann, og da kan man faktisk risikere at bilen blir kondemnert

Christian Haraldsen

– Nei, kommer det kjapt fra leder i Østfold bilbransjeforening, Kåre Lunde, som ber alle kjøre utenom hvis de kan.

– Skal ikke mye til

Store nedbørsmengder sliter på norske veier, men regnet sliter også på bilene. Spesielt på lave personbiler og stasjonsvogner.

Mange har ikke noe annet valg enn å kjøre gjennom vannet for å komme seg til jobb, skole eller hjem, men møter du på mye vann i veibanen bør du tenke deg godt om før du tar sats og suser gjennom, sier Lunde.

– Det varier selvsagt fra bil til bil, og elektronikken sitter vanligvis ikke så veldig lavt. Men kjører du gjennom stor vannmasser kan det sprute nok opp til at du ødelegger elektronikken. Det skal ikke mye til før det kommer vann i innsuget, forklarer han.

– Blir det dyrt?

– Ja, da snakker vi flere tusen kroner, sier han.

Kåre Lunde, nestleder Østfold bilbransjeforening

ADVARER: Kåre Lunde i Østfold bilbransjeforening, ber folk være obs. Det kan bli dyrt å kjøre gjennom vann - spesielt hvis bilen er ny og full av elektronikk.

Foto: Anja Lillerud / NRK

Vannet kan forandre det elektriske anlegget og i verste fall ødelegge det. Også motoren er ekstra utsatt for vann. Spruter det opp, kan det dras inn i motoren og hele bilen stopper opp. Selv ville jeg ikke tatt sjansen på å kjøre gjennom vann, forklarer Lunde.

– Skal du først begi deg ut i vannet, bør du vite hva du gjør. Kjør rundt hvis du kan, det er det absolutte rådet. Trekker det inn vann i motoren, så er det gjort, sier han.

– Kan få redusert erstatning

Du kan forsikre deg mot vannskader på bilen.

Christian Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige, forteller til NRK at kaskoforsikringen dekker skader på bilen som følge av vanninntrenging.

– I slike saker kan det bli et spørsmål om avkortning av erstatningen. Det samme gjelder skade som følge av vannplaning. Hvis man har opptrådt grovt uaktsomt kan forsikringsselskapet redusere erstatningen, men det er det sjelden at vi gjør, sier han.

Christian Haraldsen

IKKE TA SJANSEN: Christian Haraldsen mener folk bør være aktsomme. I verste fall kan det bety mindre erstatning, men det er sjelden.

Foto: Gjensidige

Han mener det er viktig å ta forholdsregler hvis man er usikker på dybden.

– Hvis du tar sjansen på å teste dybden er det viktig å kjøre sakte. Hvis du prøver å kjøre fort gjennom vannet vil du presse mer vann opp i motorrommet, og da øker risikoen for skader.

Også han forklarer at elektronikken ikke liker vann.

– I nyere biler kan elektronikken lett ta skade av vann, og da kan man faktisk risikere at bilen blir kondemnert. Med vanlige biler anbefales det ikke å kjøre i vann som er mer enn 20 cm dypt. En SUV tåler noe høyere dybde, men ofte ikke mer enn 30 cm.

Er uhellet først ute og motoren stopper, må du ikke starte den på nytt.

– Da vil motoren suge til seg mer vann, og skaden forverres. Ring da til forsikringsselskapet og be om veihjelp.

Oversvømmelse på Jåtta i Stavanger i september 2013.

ØDELAGT: Det anbefales ikke å kjøre bilen i vann som er dypere enn 20 centimeter.

Foto: Odd Rune Kyllingstad