Ellers kan doningene i Shell Eco-marathon ha mye til felles med prestisjeprosjektet Il Tempo Gigante.
6. mai går det kjente miljøbilløpet Shell Eco-marathon av stabelen i Lausitz i Tyskland, i år med sterk norsk deltakelse.
LES OGSÅ:
Ikke snakk om bruk og kast
Fantasibilen til Kjell Aukrust ble kreativt skranglet sammen med alle mulige og umulige rariteter som Reodor Felgen hadde for hånden fra hus, låve, fjøs og tun. Her var det ikke snakk om bruk og kast. Tvert imot. Ikke helt ulikt det som foregår ved tre høyere læresteder i Norge for tiden.
Artikkelen fortsetter under bildet
Men her stanser likheten med Aukrusts kraftkrevende doning, sponset av søkkrike oljesjeik Ben Reddik Fy Fasan.
LES OGSÅ:
Høye mål
For første gang stiller en studentgjeng fra Universitet for miljø- og biovitenskap (UMB) i Ås til start. Men, i motsetning til Reodor, de etterlyser miljøsponsorer.
Universitet i Ås har en sterk miljøprofil. Dette, kombinert med teknologiutdannelse, har gjort at gruppen på ni 3.-5. års sivilingeniørstudenter har valgt å sette teori ut i praksis.
– Det siste året har mye av studietiden gått med til prosjektet, innrømmer pådriver og tredjeårsstudent Lars Norberg overfor NTB.
– Men vi ser Shell Eco-marathon som en mulighet til å få god erfaring.
Artikkelen fortsetter under bildet
Skal slå Østfold og Trondheim
I første omgang med ett delmål: å slå sine konkurrenter ved Høgskolen i Østfold og NTNU-studentene i Trondheim ned i støvlene. Tidligere har UMB bistått Østfold-studentene med konstruksjon før løpet i 2005. Nå er de selv blitt voksne for utfordringen.
SE VIDEO: - Østfoldinger i Shell Eco-marathon
– Lett blir det ikke, for både Østfold og Trondheim-folket har høstet heder og ære før. Men nå skal vi vise hva vi kan med vårt miljøprosjekt, hybridbilen Ecotwin. Vi har som realistisk mål å vinne i kategoriene design, tekniske løsninger, sikkerhet og kjørelengde, sier Norberg ubeskjedent.
LES OGSÅ:
Morgendagens bil
Deltakelse i maratonløpet er ikke blott til lyst og ren ødsel fornøyelse. Det er «alvor gjennom lek» - ved å utforske nye konsepter håper aktørene å bygge morgendagens biler:
Shell Eco-marathon har som hovedkrav at studenter konstruerer motordrevne kjøretøyer som skal kjøre så langt som mulig på energimengde tilsvarende en liter bensin. ÅS-studentene kombinerer elektro med petro.
Løpet har to hovedklasser: «Prototype», der bilene blir designet bare for å redusere luftmotstand og maksimere effektivitet, og «Urban Concept», der målet er å lage en funksjonell og realistisk bil, med vekt på sikkerhet og brukertilpasning.
Artikkelen fortsetter under bildet
Kan bli masseprodusert?
Ecotwins konkurrenter fra svenske Luleå har nylig fått bilen sin godkjent av det svenske biltilsynet.
Det vil ikke overraske optimistene fra Ås om deler av det norske bidraget Ecotwin blir masseprodusert og havner på norske veier. Kanskje som en mopedbil.
Nå går de i gang med å støpe karosseriet.