Med hjelp fra 36.000 stemmer og en jury slår Morgenbladet et slag for de gode formidlerne og kårer landets ti beste forelesere.
– De beste foreleserne trollbinder publikum. De gir studentene lyst til å lære mer. Den overveldende responsen har vært en kontant bekreftelse på hvor viktig undervisning er for studentene, sier Helene Uri.
Gode undervisere
Hun har ledet juryen som gjør stas på de mest fantastiske formidlerne på universitet og høyskoler. Juryen hadde 386 nominerte å velge mellom i Morgenbladets kåring.
Hensikten er å løfte fram de gode underviserne i et univers der det er publisering av forskningsresultater som gir prestisje og karrieremessig opprykk.
– Ambisjonen er ikke å lage den definitive listen over Norges ti beste undervisere, men heller å trekke fram et knippe virkelig gode – blant flere – for å løfte en debatt, sier debattredaktør i Morgenbladet Marit K. Slotnæs.
UiO-dominans
Juryen fremhever fire kvinner og seks menn. Halvparten av de gode underviserne er tilknyttet Universitetet i Oslo, to kommer fra NTNU, mens Høyskolen Kristiania, Norges Handelshøyskole og Høyskolen i Østfold alle kan smykke seg med en av landets beste formidlere. Mari Kjos Hellum høyskolelektor ved avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag ved Høgskolen i Østfold er å finne på listen over de beste foreleserne.
– Det er fint å bli kåret til fantastisk foreleser. Men da må man jo være fantastisk. Og det synes jeg er litt skummet, sa Kjos Hellum da de ti finalistene ble presentert i Oslo i går. Så delte hun noen av triksene hun benytter seg av når hun synes det er tungt å undervise.
Blant foreleserne som bør trekke enda flere studenter etter torsdagens kåring, er førstelektor Øivind Bratberg ved Institutt for statsvitenskap og
Tone Selboe, professor i allmenn litteraturvitenskap, og Are Raklev, professor i teoretisk fysikk, alle ved Universitetet i Oslo.
Vil belønne god undervisning
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener det er bra at de flinkeste foreleserne blir løftet fram.
– Dette er folk som står på hver dag for å innlemme studentene i det akademiske fellesskapet, som klarer å engasjere og ofte strekker seg langt for å være der for studentene. Det er viktig, for vi vet at studenter ønsker mer kontakt med de ansatte på universitetene og høyskolene, sier han til NTB.
Regjeringen jobber nå med en stortingsmelding som mer konkret går inn i hvilke tiltak som trengs for å forbedre utdanningskvaliteten.
– Ett av målene er at fremragende undervisning skal fremme karrieren til de beste formidlerne. I forskningen er slike systemer vel etablerte. Det er de ikke for undervisning, framholder kunnskapsministeren.