I romjulen i fjor frontkolliderte to busser ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad. En av bussjåførene omkom etter sammenstøtet, mens den andre ble kritisk skadet.
Nå er Havarikommisjonens rapport etter ulykken klar.
Den viser at bussene holdt en hastighet på henholdsvis 32 og 35 kilometer i timen da de frontkolliderte.
Til tross den lave hastigheten, fikk begge bussene omfattende skader.
Bilder av skadene på bussene viser at førerplassene var fullstendig deformert.
– Utformingen med manglende støtavvisende konstruksjon på bussenes venstre front representerer en generell teknisk utfordring hos flere bussprodusenter, Havarikommisjonen.
Den ene bussen kom over i motgående kjørefelt. Havarikommisjonen har ikke klart å finne ut hva som er grunnen til dette.
– Bekrefter det vi har sagt hele tiden
– Mine medlemmer er bekymret for sikkerheten i disse bussene, med god grunn. Det er ingen andre yrkesgrupper som ville godtatt en slik arbeidsplass, sier Ove Andreas Solberg.
Han er nestleder i Fagforbundets yrkesseksjon for samferdsel og trafikk, og får støtte fra Yrkestrafikkforbundet.
– Det er så utrygt å være bussjåfør i dag at du dør i 30-kilometer i timen, sier forbundsleder Jim Klungnes.
– Denne rapporten bekrefter det vi har sagt hele tiden. Det er ikke noen fysisk kollisjonssikkerhet på busser i dag, utdyper Klungnes.
Bør bli bedre beskyttet
Havarikommisjonen har blant annet ansvar for å undersøke alvorlige trafikkulykker.
Ifølge dem er det behov for større kunnskap om kollisjonssikkerhet i buss.
De mener bussjåfører som arbeidstakere bør være bedre beskyttet enn de er i dag.
Undersøkelsene etter ulykken i Fredrikstad har vist at fronten av bussene ikke er konstruert for å takle frontkollisjoner i lav hastighet.
– Dette er kritisk for sikkerheten til bussførere ved frontkollisjoner, skriver Havarikommisjonen.
Bussjåføren som overlevde ulykken ble kort tid etter ulykken siktet for uaktsomt drap.
Denne saken ble henlagt av politiet i november i år, fordi de ikke klarte å finne ut hvorfor bussene kolliderte.
Har advart lenge
En samlet bussbransje har i årevis slått alarm om den manglende sjåførsikkerheten. Siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier.
1. oktober i år ble det innført strengere krav til kollisjonssikkerhet i norske busser.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har tidligere innrømmet at de nye sikkerhetskravene ikke er gode nok.
– Dette er et underutviklet område, har han tidligere sagt til NRK.