Hopp til innhold

Kritiserer manglende sikkerhet: – Ingen andre ville godtatt en slik arbeidsplass

En bussjåfør omkom etter front­kollisjon i 35 kilometer i timen. Norske busser er ikke laget for å takle slike ulykker, ifølge Havarikommisjonen.

Fronten av en buss som nettopp har vært involvert i en møteulykke med en annen buss

En bussjåfør omkom etter en frontkollisjon mellom to busser i Fredrikstad i desember i fjor.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

En bussjåfør omkom etter en frontkollisjon mellom to busser i Fredrikstad i desember i fjor.

Foto: Stein Ove Korneliussen / NRK

I romjulen i fjor frontkolliderte to busser ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad. En av bussjåførene omkom etter sammenstøtet, mens den andre ble kritisk skadet.

Nå er Havarikommisjonens rapport etter ulykken klar.

Den viser at bussene holdt en hastighet på henholdsvis 32 og 35 kilometer i timen da de frontkolliderte.

Til tross den lave hastigheten, fikk begge bussene omfattende skader.

Bilder av skadene på bussene viser at førerplassene var fullstendig deformert.

En smadret front i en buss

Slik så sjåførplassen ut i bussen der mannen i 50-årene omkom etter ulykken.

Foto: Statens havarikommisjon

– Utformingen med manglende støtavvisende konstruksjon på bussenes venstre front representerer en generell teknisk utfordring hos flere buss­produsenter, Havarikommisjonen.

Den ene bussen kom over i motgående kjørefelt. Havarikommisjonen har ikke klart å finne ut hva som er grunnen til dette.

Les også – Vi risikerer at flere dør på jobb

Bussulykke i Fredrikstad.

– Bekrefter det vi har sagt hele tiden

– Mine medlemmer er bekymret for sikkerheten i disse bussene, med god grunn. Det er ingen andre yrkesgrupper som ville godtatt en slik arbeidsplass, sier Ove Andreas Solberg.

Han er nestleder i Fagforbundets yrkesseksjon for samferdsel og trafikk, og får støtte fra Yrkestrafikkforbundet.

– Det er så utrygt å være bussjåfør i dag at du dør i 30-kilometer i timen, sier forbundsleder Jim Klungnes.

– Denne rapporten bekrefter det vi har sagt hele tiden. Det er ikke noen fysisk kollisjonssikkerhet på busser i dag, utdyper Klungnes.

Røde roser er lagt ned og lys er tent i veikanten like ved Fredrikstadbrua i Fredrikstad. På veien til høyre i bildet kjører en rutebuss fra Østfold kollektivtrafikk.

Det ble tent lys og lagt ned blomster ved ulykkesstedet etter ulykken.

Foto: Benjamin Vorland Andersrød / NRK

Bør bli bedre beskyttet

Havarikommisjonen har blant annet ansvar for å undersøke alvorlige trafikkulykker.

Ifølge dem er det behov for større kunnskap om kollisjonssikkerhet i buss.

De mener bussjåfører som arbeidstakere bør være bedre beskyttet enn de er i dag.

Undersøkelsene etter ulykken i Fredrikstad har vist at fronten av bussene ikke er konstruert for å takle frontkollisjoner i lav hastighet.

– Dette er kritisk for sikkerheten til bussførere ved frontkollisjoner, skriver Havarikommisjonen.

Totalskadd buss etter ulykke i Fredrikstad i romjulen 2022. Bussene blir undersøkt av statens havarikommisjon.

Statens havarikommisjon undersøkte bussene etter ulykken.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

Bussjåføren som overlevde ulykken ble kort tid etter ulykken siktet for uaktsomt drap.

Denne saken ble henlagt av politiet i november i år, fordi de ikke klarte å finne ut hvorfor bussene kolliderte.

Les også Vil ta minst ti år før en busspark er oppgradert

To busser kjører over Fredrikstadbrua.

Har advart lenge

En samlet bussbransje har i årevis slått alarm om den manglende sjåførsikkerheten. Siden 2011 har minst ti bussjåfører mistet livet i møteulykker på norske veier.

1. oktober i år ble det innført strengere krav til kollisjonssikkerhet i norske busser.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har tidligere innrømmet at de nye sikkerhetskravene ikke er gode nok.

– Dette er et underutviklet område, har han tidligere sagt til NRK.

Les også Statsråd erkjenner: Nye tryggingskrav er ikkje gode nok

Delt bilde. Til venstre: En buss hvor hele fronten er ødelagt etter en ulykke. Til høyre: Portrett av samferdselsminister Jon Ivar Nygaard.

Les også Risikerer livet på jobb: – Et underutviklet område

Fronten av en buss som nettopp har vært involvert i en møteulykke med en annen buss