Designbyrået Snø ble hedret med «Merket for god design», for sine øreplugger på Designdagen onsdag. Designet på øreproppene skal hindre dem i å falle ut av ørene, noe som imponerte juryen.
– Juryen er imponert over konseptet og den ergonomivennlige C-buen. Den sitter, bokstavelig talt. Dette er et solid stykke industridesign, skriver juryen i sin kjennelse.
– Funksjon i sentrum
Også ovnsprodusenten Jøtul fikk «Merket for god design» for en rentbrennende støpejernsovn.
– I ovnsbransjen lages det stort sett vertikale produkter med høye, smale glass og et forholdsvis lite brennkammer. Vi stilte oss selv spørsmålet «Hvordan brenner en peis egentlig best?». Vi ville sette funksjon i sentrum for innovasjon, sier Marius Torjusen, konserndirektør for merkevarer i Jøtul i en pressemelding.
Jøtul var også nominert til Hedersprisen for godt design.
Pris til ungt talent
I tillegg fikk Andrea Lindberg fra Fredrikstad blant vinnerne i designkonkurransen Unge talenter 2015 under Designdagen i Oslo.
Lindberg har utviklet en dørlås som skal gjøre det lettere for funksjonshemmede og svaksynte å låse seg inn.
– Vi ville løse problemene disse gruppene har med å låse opp en dør. Å treffe nøkkelhullet kan for eksempel være vanskelig, særlig for svaksynte. Vi designet derfor en lås med en traktform som smalner innover mot nøkkelhullet, slik at nøkkelen glir inn i nøkkelhullet selv om man ikke treffer helt, sier Lindberg.
– Vi designet et grep rundt nøkkelhullet, noe som gjør det enklere å vri om nøkkelen, sier hun.