Siden starten i 2008 er det ikke etablert en eneste ny virksomhet rundt Rygge, tross luftige planer om hoteller og servicetilbud. Akkurat nå er det kjempekravet fra Avinor som truer økonomien på lufthavnen.
NHO-direktør i Østfold, Espen Evensen, tror politisk krøll og uro rundt etableringen av Moss Lufthavn Rygge hindrer vekst.
– Det er mange som har kunnet tenke seg å drive med støttende virksomhet knyttet til flyplassaktiviteten. Disse har sett hvor mange snubletråder det har blitt lagt for Moss Lufthavn Rygge. Det gjør nok at man oppfatter at det enn så lenge er usikkert å investere i området foreløpig, mener han,
Ekstraregning fra Avinor
Blant snubletrådene Evensen nevner, finner vi kraftige begrensninger på antall flybevegelser og diskusjon rundt åpningstidene. Deretter trakk Forsvaret seg ut.
– Det at Forsvaret trakk seg ut ga en ekstraregning på å drive flyplassen. Nå har man i tillegg fått en ekstraregning fra Avinor på luftkontrolltjenester, så det er snublesteiner hele veien, fortsetter Espen Evensen.
I går tapte Avinor i retten for Sandefjord Lufthavn AS, og får ikke etterbetalt for innflygingstjenester på Torp. Det kan føre til at Rygge krever 25 millioner kroner de har betalt for slike tjenester tilbake – i alle fall dersom Avinor ikke anker saken.
Rygge Sivile Lufthavns administrerende direktør Pål Tandberg, tror etableringsvegringen i området skyldes mer enn bare politisk krøll rundt flyplassen.
– Flyplass alene er ikke godt nok til å få bedrifter til å etablere seg, men flyplassen kan bidra til å høyne attraktiviteten i området.