Hopp til innhold

MLR gleder seg over Avinor-tap i retten

Avinor får ikke etterbetalt for innflygingstjenester på Torp. Det kan føre til at Rygge krever 25 millioner kroner de har betalt for slike tjenester tilbake.

Moss Lufthavn Rygge
Foto: NRK

– Det er hyggelig at tingretten har tatt våre synspunkter på alvor, sier Administrerende direktør Gisle Skansen ved Torp Sandefjord lufthavn.

Avinor gikk til sak fordi selskapet mener Sandefjord lufthavn AS, som er driftsselskapet på Sandefjord lufthavn Torp, skylder dem millioner av kroner i vederlag for innflygingstjenestene Avinor utfører.

– Vi driver innflyvningskontroll på begge sider av Oslofjorden, og tjenesten blir levert. Dette er en diskusjon som har pågått i flere år, og vi varslet betalingsplikt i brev både i 2010, 2011 og 2012, sa Avinor til NRK i januar.

Årelang pengekrangel

I en samarbeidsavtale fra 2001 er ikke kostnadene knyttet til innflyvningstjenester nevnt, men Avinor mener de har hjemmel for å kreve inn dette i henhold til privatrettslige regler.

Lufthavnas driftsselskap har ment at de ikke er pliktig til å betale, siden dette ikke er festet i avtaleform mellom partene.

Kostnadene har steget kraftig hvert år, uavhengig av hvordan mengden av flytrafikk har utvidet seg. Sandefjord lufthavn AS betaler opp mot 50 millioner kroner i året for andre, avtalefestede tjenester de får av Avinor.

Rygge kan kreve pengene tilbake

Forutsatt at kjennelsen blir rettskraftig er den meget interessant for Moss lufthavn Rygge, mener Rygge Sivile Lufthavns administrerende direktør Pål Tandberg.

– Det er en gledelig dom for oss også, for den får samme betydning for Rygge som for Torp.

– Det betyr at vi kan kreve tilbake det vi har betalt Avinor for innflyvningen. Dommen stadfester at Avinor ikke har rett til å ta betalt for dette, sier Tandberg videre.

– Jeg vil anslå at vi har til gode ca. 25 millioner kroner.

– Det er viktig, selvfølgelig også for fremtiden, når vi diskuterer hvordan flysikringskostnadene skal fordeles i Norge. Der blir denne dommen et viktig innspill.

– Sender du et krav til Avinor nå?

– Nå får vi se om de anker først. Men det er veien å gå.