Hopp til innhold

- Vi må kunne forvente at kraftleverandørene klarer å levere kraft selv om det blåser

Telenors dekningssjef mener det er grenser for hva de kan gjøre for å holde mobilnettet oppe, hvis de ikke har strøm.

Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen

På Hvaler har alle basestasjoner batteribackup, og så kan man diskutere eller ønske at de har større batterikapasitet, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor. – Men det har vi ikke i dag.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

I sekstiden i mandag morgen forsvant strømmen over store deler av Hvaler. To timer senere falt den første tredelen av Telenors basestasjoner ut, og mobildekningen forsvant. Etter fire timer, skjedde det samme med den neste tredelen av basestasjonene.

Det tok ni timer før strømmen var fullt tilbake på Hvaler-nettet. Underveis hadde Telenor fått i gang tre av ti reserveaggregatene de hadde sendt av gårde til Hvaler, og flere hadde blitt koblet opp hvis strømbruddet hadde vart lengre.

  • Les mer om strømbrudd:

Hvaler uten strøm i ni timer

Mistet strømmen? Dette har du krav på

Raser etter gjentatte strømbrudd i Hobøl

På spørsmål om det som skjedde i dag er forsvarlig, svarer Telenor-direktøren at Hvaler har en bedre utbygd reserveløsning enn mange andre.

Bedre på Hvaler enn mange andre steder

– I Hvaler-området har vi batteribackup på alle basestasjoner, det har vi ikke alle steder. Så kan man selvfølgelig diskutere, og ønske seg at man har reservekraft på alle basestasjoner i Norge i flere dager, eller et halvt døgn eller mer. Men det har vi ikke.

Hva gjøres med det?

– Vi investerer store beløp i å gjøre systemet stadig mer robust. Men det hjelper ikke hva vi gjør på batterisiden uten en mer stabil kraftsituasjon, svarer Amundsen.

– Vi må kunne forvente at kraftleverandørene klarer å levere kraft selv om det blåser. Det er noe av sakens kjerne.