Hopp til innhold

Mistet strømmen? Dette har du krav på

Mister du strømmen ofte? Da kan du ha krav på erstatning. I fjor opplevde alle her i landet over to langvarige strømbrudd, mens man i snitt måtte vente nesten en og en halv time på at det ble fikset.

Strømbrudd på Hvaler

STRØMLØS: Innbyggerne på Hvaler måtte nøye seg med levende lys i mangel av strøm, etter et brudd som varte i ni timer.

Foto: Tora Klevås

Senest i går mistet alle innbyggerne på Hvaler strømmen etter at en 300 meter lang kabel falt ned og føyer seg inn i en rekke strømbrudd den siste tiden.

Den vanligste skadetypen er at matvarer i fryser blir ødelagt. Det hender også at strømbrudd om vinteren utløser frostskader

Christian Haraldsen

Ifølge Norges vassdrag - og energidirektorat ble vi rammet av strømbrudd flere millioner ganger i fjor og som kunde kan du stille krav.

– Mange kan være uvitende

Linette Heiberg, regiondirektør for Forbrukerrådet i Østfold, Follo, Asker og Bærum, tror ikke alle vet hvilke rettigheter de har og hva de faktisk kan få i erstatning.

– Vi mottar fra tid til annen henvendelser fra forbrukere som lurer på rettighetene sine og hvordan de skal gå frem. Men vi mottar ikke mange henvendelser om dette, så her kan det være mange som kan være uvitende om sine krav.

Linette Heiberg

KLAG: Er du ikke fornøyd med strømleveransen, klag. Det sier Linette Heiberg i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

– Hva synes du om at mange opplever strømbrudd?

– Forbrukerrådet er opptatt av at forbrukerne skal ha god forsyningssikkerhet av strøm. Videre at nettselskapene gjør det de er forpliktet til for å sikre forsyningen. Men vi bor i et land med mye vær, og det som er viktig når forsyningen faller ut, er at nettselskapene har god beredskap til å rykke ut og utbedre forholdene så snart som mulig. Selv om vi fra tid til annen opplever at strømmen blir borte, er generelt forsyningssikkerheten høy i Norge.

Norges vassdrag- og energidirektorat har utarbeidet en liste over hva du kan kreve ved strømbrudd.

Dersom en kunde opplever et strømbrudd som varer i 12 timer eller mer, har man krav på utbetaling fra nettselskapet.

Hvor mye man har krav på, avhenger av lengden på avbruddet. For å få erstatning må man selv kreve penger tilbake av nettselskapet.

Strømbrudd på Hvaler

BEK MØRKT: Hele Hvaler gikk i svart i går og var uten strøm i 9 timer.

Foto: Horn Flyer

Satsene er som følger:

  • 600 kroner for avbrudd over 12 timer opp til og med 24 timer
  • 1400 kroner for avbrudd over 24 timer opp til og med 48 time
  • 2700 for avbrudd over 48 timer opp til og med 72 timer

For avbrudd over 72 timer skal det gis et tillegg på 1300 kroner for hver ny påbegynt tjuefiretimers periode avbruddet varer.

– Snakk med nettselskapet

Hvis man opplever mange strømbrudd må du ta kontakt med nettselskapet ditt, råder NVE.

Dersom det ikke fører fram eller dere ikke blir enige i saken kan du sende inn en klage til NVE. NVE har ikke satt tallfestede grenseverdier for antall tillatte avbrudd, men NVE kan pålegge den som er ansvarlig for avbruddene å redusere antall avbrudd.

Det er også krav til hvor lenge nettselskapet kan vente med å rette en feil slik at strømmen kommer tilbake.

Nettselskapet skal gjenopprette strømforsyningen uten grunnet opphold, ifølge en forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet.

Strømbrudd på Hvaler

MILLONSTANS: Over seks millioner ganger opplevde nordmenn strømstans i fjor.

Foto: / NRK

Det vil si at nettselskapet må sende ut mannskap som kan rette feilen så fort som mulig. De kan blant annet ikke bruke økonomiske hensyn for å utsette feilretting.

– Hvis et avbrudd oppstår fredag kveld, kan ikke nettselskapet vente til mandag med å rette feilen fordi det er billigere å ha folk på jobb mandag formiddag enn i helgen. Dårlig vær eller rasfare som hindrer montørene i å jobbe uten fare for eget liv og helse er eksempler på gode begrunnelser for å utsette arbeidet, skriver de på sine nettsider.

Rør kan sprekke

Du kan også be om erstatning fra forsikringsselskapet ditt. Christian Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige, sier at det er normalt innboforsikringen som gir erstatning ved skader som følge av strømbrudd.

Christian Haraldsen

ERSTATNING: Du kan kreve erstatning fra forsikringsselskapet ditt også, sier Christian Haraldsen i Gjensidige.

Foto: Gjensidige

– Den vanligste skadetypen er at matvarer i fryser blir ødelagt. Det hender også at strømbrudd om vinteren utløser frostskader. Når varmen fra ovner forsvinner kan vann i rør, toaletter og andre steder fryse, slik rørene sprekker. Det er mest aktuelt i hytter og når folk er bortreist.

Hvis du ikke når frem med klagene dine hos nettselskapet anbefaler Heiberg i Forbrukerrådet deg til å gå videre med saken:

– Når du opplever feil med strømleveransen, må du ta kontakt med det ansvarlige selskapet innen rimelig tid. Du har rett til å holde tilbake penger for å sikre kravet ditt når du klager. For prisavslag vil rimelig tid aldri være kortere enn to måneder, mens for erstatningskrav må du sjekke med nettleieavtalen du har inngått.

Eller du kan gå videre:


–Elklagenemnda hjelper deg om du ikke kommer til enighet med nettselskapet. På deres sider kan du finne vedtak fra tidligere klagesaker som kan gi deg en pekepinn på om du har en god sak eller ikke, avslutter hun.