Papirutgaven av VG presenterte onsdag opplysninger fra Regjeringens nasjonale transportplan som skal legges fram i slutten av mars i år.
- Holder kortene tett til brystet
Riksavisen kunne blant annet avsløre at Østfold-banen var en av de store vinnerne med dobbeltspor mellom Oslo og Ski, og om noen år videre til Halden.
LES:
I tillegg kan Oslo-Skien og Oslo-Lillehammer vente seg et kraftig løft, ifølge VG.
Disse tre linjene utgjør et såkalt intercity-triangel rundt hovedstaden hvor det bor 2,4 millioner mennesker. I dag gjennomføres det årlig 3,7 millioner reiser, utenom lokaltrafikken i Oslo, i dette området.
NSB og Jernbaneverkets problemer på disse strekningene har vært gjenstand for diskusjon og frustrasjon for togpassasjerene i flere år, og fylkesordførerne på Østlandet og andre politikere har lenge presset på for en større satsing.
LES OGSÅ:
Irene Johansen er stortingsrepresentant for Østfold Arbeiderparti, men hun kan ikke bekrefte om det er hold i lekkasjene til VG.
- Jeg har ikke noe informasjon om som blir utfallet av arbeidet med den nasjonale transportplanene. Det er Regjeringen som jobber med den, og de holder kortene tett til brystet. Men hvis VG har rett, så høres det veldig bra ut for Østfold-banen, sier hun til NRK.
- Høres voldsomt ut
Men hun har ikke særlig stor tro på at det blir sånn.
- Jeg syns det høres urealistisk ut, for å være ærlig. Bare dobbeltsporet mellom Oslo-Ski koster 11-12 milliarder, og hvis de skal bygge dobbeltspor videre fra Sandbukta til Halden, koster det et sted mellom 15-20 milliarder. VG skriver også at det samme skal skje på Vestfoldbanen og på Dovrebanen, og da høres det voldsomt ut, syns jeg, sier Irene Johansen.
LES:
Hun og de andre Østfold-politikerne på Stortinget la fram sine innspill til transportplanen i fjor høst.
- Våre prioriteringer er selvfølgelig blant annet dobbeltspor mellom Oslo og Ski og tunnel under Moss sentrum, men vi sa også våre meninger om generell transportpolitikk. Vi vet ikke hvordan den endelige planen blir før Regjeringen legger den fram, sier Johansen.
45 minutter fra Fredrikstad til Oslo
I onsdagens VG blir årets store gladnyhet for togpendlere presentert.
Kortere reisetid, hyppigere avganger og mindre forsinkelser blir realiteten dersom lekkasjene fra Nasjonal transportplan er riktige.
LES OGSÅ:
Det betyr at det skal ta tre kvarter å kjøre tog fra Oslo til Fredrikstad mot en time og fem minutter i dag.
Reisetiden til Halden blir forkortet med en halv time.
Regjeringen skal legge fram den nasjonale transportplanen om ca. en måned, og den viser myndighetenes prioriteringer innen transportpolitikk fram til 2019.