Hopp til innhold

Miljøpartiet vil ha stoppet salg av forurensede tomter

Miljøpartiet i Halden mener det er uansvarlig å bygge ned forurensede tomter tett opp til et jernbanespor ingen vet hvor vil havne.

Havneområdet i Halden

FRYKTER PENGESLUK. Miljøpartiet i Halden mener det vil være uheldig om Halden kommune går inn for full rens av områdene Tyska og Hollenderen, og foreslår at boliger på områdene droppes.

Foto: Rainer Prang / NRK

Halden kommunes byutviklingsselskap varslet i oktober i fjor, at det var mange interessenter til tomtene Tyska og Hollenderen, og det ble kunngjort at et salg ville skje før jul.

Gang etter gang har NRK etterlyst status rundt salget, og svaret har hver gang vært at "det pågår en prosess".

Det som er klart per 7. mars 2013, er at Halden Byutvikling AS ikke har kunngjort at tomtene har fått noen ny eier.

Nå mener Miljøpartiet De Grønne (MDG) at kommunen må tenke på nytt, og legge vekk salsgprosssen med tanke på boliger.

Les også:



- Legger bånd på våre barns fremtid

Tyska

BOLIGER ELLER GRØNTAREALER? Halden kommune sitter med tomter i vannskorpa ved Iddefjorden.

Foto: Rainer Prang / NRK

Det er flotte områder i vannkanten ved Iddefjorden, som ble kjøpt av Saugbrugs for 20 millioner kroner. Men med på kjøpet fulgte områder med kraftig forurensning, og det vil løpe på flere ti-tall millioner kroner, for å få gravd opp, renset og fylt på ny masse på områdene.

Vibeke Julsrud

BØR BRUKES TIL REKREASJON. - Hvis dette blir bygd ned, er det ingen vei tilbake for å skaffe sentrumsnære rekreasjonsområder, sier Vibeke Julsrud.

Foto: Privat

Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) stiller langt strengere krav til at områdene er renset, dersom de skal brukes som boliger eller næringseiendom, enn om områdene skal brukes til friarealer eller parkeringsplasser.

Nå mener MDG at tiden er overmoden for å stoppe opp og tenke nytt.

- Vi vet at disse områdene er kraftig forurenset, og vi vet at det vil koste svært mye å få ryddet opp i dette.

Vi vet også at det er økende havneaktivitet på det tilstøtende området Mølen, men vi vet ingenting om hvor den fremtidige jernbanelinjen kan bli lagt, med eller uten InterCity-trafikk, sier Julsrud til NRK.no.

Hun mener de faktorene som er kjent, og den ukjente faktoren med at et jernbanesporet kan bli lagt rett inn i området der man nå vil selge tomter, tilsier at kommunen må opptre med stor varsomhet.

Miljøpartiet De Grønne er, i motsetning til de fleste andre partier både i opposisjon og posisjon i Halden, av den oppfatning at områdene ikke må bygges ned.

- Vår generasjon tar seg til rette. Hvis Tyska og Hollenderen blir bygget ned, er det ingen vei tilbake.

Dette kan bli grøntarealer for folk som bor i sentrum, fiskeplasser og annet folk kan bruke som rekreasjon. En nedbygging vil gå utover fremtidige generasjoner, sier Vibeke Julsrud.

Jernbane

USIKKERHET RUNDT JERNBANESPOR. Det er uvisst hvor sporet for Østfoldbanen i fremtiden havner.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Usikkerhet rundt jernbanespørsmålet

I dag går Østfoldbanen inn til Halden stasjon langs området Hollenderen, og tvers over området Tyska.

Når en ny jernbanetrasè kommer, kan det ikke bygges innenfor 30 meter på hver side av sporet.

Haldens ordfører Thor Edquist(H) var i forrige uke på et møte med Jernbaneverket, der representanter for alle fylkene InterCity skal gå igjennom var tilstede.

I følge Thor Edquists egen blogg spurte han konkret i møtet med Jernbaneverket om hva som vil hende hvis det skulle skje at en kommune bygger der en fremtidig toglinje må gå.

Svaret fra Jernbaneverket var, at riving av eventuelle byggverk da var det eneste alternativet. Nasjonale interesser vil veie tyngst, ble det sagt i møtet der også Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger var tilstede.

- Det som vil skje er at det blir en megling mellom involverte parter, før noe eventuelt skal løses inn og rives, sier Edquist til NRK.no.

Foreløpig er det ukjent om et nytt jernbanespor vil gå på samme sted som dagens Østfoldbane, eller om det flyttes på.

- Den Nasjonale Transportplanen vil vise om det blir full InterCity- eller halv InterCity-løsning, sier Edquist.

Les også:



Uviss fremtid for selskapet

Jan-Erik Erichsen

ER I SALGSPROSESS. - Salgsprosessen knyttet til Tyska/Hollenderen er i gang, gjentar styreleder Jan-Erik Erichsen.

Foto: Privat

Halden Byutvikling AS, som er heleid av Halden kommune, sitter med Tyska, Hollenderen og Mølen.

Det er politisk vedtatt, at Mølen skal gis tilbake til kommunen som havneområde, og de to øvrige områdene er regulert for boliger.

Halden Byutvikling AS er tildelt oppgaver knyttet til tilrettelegging av tomtene og salg, men nå er det klart at daglig leder i HBU, Per Egil Pedersen, slutter den 1. juni i år, for å gå over i stilling som rådmann i Skiptvet kommune.

Om stillingen som ny daglig leder skal utlyses er uvisst.

- Saken er ennå ikke diskutert i styret eller med generalforsamlingen, sier styreleder i Halden Byutvkling AS, Jan-Erik Erichsen til NRK.no.

Styret er den som eventuelt ansetter ny leder, men generalforsamlingen vil naturlig bli involvert i beslutningen, ifølge ham.

- Salgsprosessen knyttet til Tyska/Hollenderen er i gang. Skulle salget bli en realitet, vil jeg tro at det er liten grunn til å utlyse en ny lederstilling, sier Erichsen.

Hvem bestemmer i så fall om selskapet skal legges ned?

- Så lenge selskapet har konkrete arbeidsoppgaver, antar jeg at virksomheten eksisterer. Faller arbeidsoppgavene bort vil generalforsamlingen bestemme HBU's videre skjebne, sier Erichsen.

Les også:



Vil at kommunen tar seg av forurensningen

Nedlagt impregneringsverk i Halden

INNGJERDET GIFT. 3,5 mål av området langs Tista elva er så forurenset at området er inngjerdet. I følge Norske Skog Saugbrugs selv inneholder området innenfor gjerdet rester av impregneringsmateriale. Det er inngjerdet og avlukket fordi man ikke ønsker at personer eller dyr skal rote i overflaten.

Foto: Rainer Prang / NRK

Planen har vært å fortette sentrum, og å skape attraktive bolig- og næringseiendommer på landområdene Mølen, Tyska og Hollenderen. Mølen er vedtatt skal fortsette som havn.

Langs elva Tista, som deler sentrum av Halden i to, har det tidligere vært drevet forurensende industrivirksomhet, som kreosotimpregnering (tjære) og saltimpregnering med krom, kobber og arsen (CCA).

Spesielt er det påvist høye konsentrasjoner av metaller i jord og grunnvann i området rundt CCA-impregneringsverket på Tyska.

Det som er offentlig kjent fra kalkyler rundt forurensningen foreligger i en COWI-rapport fra januar 2011. Der heter det at utgiftene til selve renseprosessen kan komme på 9-10 millioner kroner.

Det heter videre i rapporten at kostnader til gravearbeid, borttransport og tilførsel av rene masser ikke er prissatt av COWI, fordi man antar at Halden kommune har egne, konkurransedyktige løsninger på dette.

Da NRK spurte Per Egil Pedersen i november 2012 om det forelå beregning for kostnader, som ikke er prissatt av COWI, svarte Pedersen den gang at det ikke finnes beregninger.

Styreleder Jan-Erik Erichsen har gjennom media fortalt, at det finnes kalkyler over utgifter knyttet til forurensning, men han vil ikke oppgi hvor store beløp det kan være snakk om.

- HBU har konkrete kalkyler (min/max) på hva dette koster, men dette er tjenester som må kjøpes inn. Derfor ønsker vi ikke å gå ut med konkrete beløp i dag, sier han.

Dersom Halden Byutvkling legges ned mener Erichsen at Halden kommune bør ha ansvaret for å løse forurensningsproblemene.

- Slik jeg ser det, - etter at selskapet eventuelt skulle være nedlagt, er det rådmannen, som etter politisk behandling som bestemmer hvordan oppgavene skal løses.

Etter min mening bør kommunen ha ansvaret for å løse forurensningsproblemene, mens selve salgsprosessen muligens kan overføres til en profesjonell megler, sier Jan-Erik Erichsen.

Geir Helge Sandsmark, Venstre Halden

UBEHAGELIG ARV Å HÅNDTERE. Venstres Geir Helge Sandsmark sier tomtene ble kjøpt på helt feil premisser fra Saugbrugs, men at kommunen nå må gjøre det beste ut av det.

Foto: Kjetil A. Berg

- Har arvet noe vi ikke ønsket oss

Vibeke Julsrud i Miljøpartiet De Grønne tror det er uheldig for Halden kommune å ta på seg noe ansvar for å rense områdene.

- Det er ikke tvil om at denne renseprosessen kommer til å bli kostbar. Det er ulike type forurensninger, som krever ulik type håndtering på avfallsanlegg i både inn- og utland.

Her kan Halden kommune fort komme inn i en vanskelig situasjon, der man ikke aner utfallet av hvilke kostnader det til syvende og sist er snakk om, sier hun.

- Venstre har alltid ment at tomtene ved Tista ble kjøpt av Norske Skog på helt feil premisser, og at handelen aldri skulle ha vært gjennomført, sier gruppeleder i Venstre i Halden, Geir Helge Sandsmark til NRK.no.

Nå mener han det kommunale selskapet bør gjennomføre salsgprosessen, og han ser kun to scenarioer for seg.

- Det ene er at kommunen forestår rensingen, og selger tomtene til en pris der alt arbeide er inkludert i salgssummen. Det andre er at kommunen pålegger kjøper å rense, og da vil selvfølgelig prisen ikke bli den samme, sier han.

Sandsmark mener Saugbrugs skulle ha stått for rensingen før de solgte tomtene til Halden kommune.

- Tyska og Hollenderen er en vond arv det nye politiske flertallet etter valget i 2011 har blitt sittende med, sier han.

- Har vært åpne overfor potensielle kunder

Jan-Erik Erichsen konkluderer med at det er mest ryddig for både selger og kjøper om selger tar ansvaret for oppryddingen av områdene.

- Kommunen inkludert HBU er den som kan mest om saken inklusive aktuelle løsninger på problemet, sier Erichsen.

Han mener det er viktig før endelig salg, at det foreligger en tydelig avklaring fra Jernbaneverket, når det gjelder aktuelle avstander og byggegrenser ved jernbanesporet til og fra Halden.

Områdene ytterst ved utløpet av Tista er gjennom årene bygget opp av sagflis og mudder, og andre byggeprosjekter lenger oppe i elva har måttet pele ned til 70-80 meters dybde.

Erichsen sier også at det peling er helt nødvendig for en utbygging på Tyska og Hollenderen, men han mener dette er en oppgave som må gjennomføres av kjøper/utbygger.

- Jeg minner om at problemstilling forurensning og peling/byggegrunn åpent er kommunisert med potensielle kjøpere.

Selvsagt er dette forhold som vanskeliggjør salget av Tyska og Hollenderen, sier Jan-Erik Erichsen til NRK.no.