I et utkast til strategisk kollektivplan som NRK har gått tilgang til skriver Ruter at driften av trikk og T-bane skal ut på anbud.
I strid med bystyrevedtak
I planen kommer det fram at Ruter vil begynne planleggingen av konkurranseutsetting i 2009-2010. I 2011 skal trikk og bane legges ut på anbud og i 2013 skal trikk og bane være i drift med ny operatør.
Forslaget om å sette trikken og T-banen ut på anbud er klart i strid med en bystyrevedtak fra 2004. Der står det svart på hvitt at trikk og t-bane ikke skal konkurranseutsettes.
Alle partier unntatt Rødt inngikk nemlig et forlik der Arbeiderpartiet og SV aksepterte bussanbud mot at Høyre og Fremskrittspartiet skrinla enhver tanke på trikke- og T-bane-anbud.
- Dødfødt
Venstres gruppeleder i bystyret, Ola Elvestuen, viser til vedtaket og kaller forslaget fra Ruter dødfødt.
– Det er dessuten uklokt. Kollektivtrafikken i Oslo har vært gjennom tøffe runder med omorganisering og opplever nå en svært positiv trafikkutvikling. Det organisasjonen nå trenger er ro til å utvikle tilbundet videre. Dette forslaget er å be om bråk, sier Elvestuen.
Heller ikke Rune Gerhardsen, som er gruppeleder for Arbeiderpartiet i bystyret, er fornøyd med Ruters planer.
- Det synes jeg ikke noe om. I 2004 ble det vedtatt et kompromissforslag som sier at bane og trikk ikke skal konkurranseutsettes. Det er det jeg forholder meg til, sier Gerhardsen.
- Har ikke gitt ordre om anbud
Erling Folkvord (Rødt) mener planene må stanses.
– Dette er en veldig grov sak. Det er i strid med bystyrevedtak som byrådet er forpliktet til å følge. Dette må stanses inntil bystyret har avgjort om tidligere vedtak skal oppheves. Om konkurranseutsetting er klokt eller ikke er et politisk spørsmål. Vi i Rødt mener at dette er uklok samferdselspolitikk, sier han.
Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr (Frp) ønsker ikke å kommentere et utkast til en plan, men avviser at han har gitt ordre om konkurranseutsetting.
Les
fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på .